Между 2,5 и 10 пъти повече в сравнение с останалата част от годината са пратките, които Sameday България обработва от Черния петък до Коледа. Най-голям е скокът при т.нар големи (oversized) пратки. Това разказа в студиото на Money.bg изпълнителният директор на куриерската компания Радослав Крумов.
"През Черния петък явно хората виждат добри възможности да обновят техниката у дома - хладилници, печки, климатици. Това са пратки, които са над 31,5 кг - те имат по-различен начин на обработка и по-различна логистика", обясни той.
По думите му 2,5-кратен е скокът в сегмента на доставката до адрес, като това е "изключително предизвикателство": "Имате изградена структура, която обслужва с някакво ниво на качество и човешки потенциал - и от утре тя трябва да започне да работи с 2 пъти и половина по-голям капацитет".
Затова и в Sameday България са започнали подготовката си за Черния петък още от лятото.
Нашествието на машините
Над половината от пратките, доставени от компанията, достигат до получателите си през точките за доставка извън дома. Ключов елемент в нея е мрежата от близо 950 автомата easybox из цялата страна. Това се случва на фона на истинска експанзия на този тип автоматични станции за изпращане и получаване на пратки - и в нея участват голяма част от куриерските компании у нас. Какво стои зад тази промяна в бизнеса, който само до преди няколко години се свеждаше преди всичко до куриери и офиси?
"Това (доставките - б.р.) е една услуга, която трябва да бъде достатъчно изгодна и за изпращача, и за получателя. За да може да продължи да бъде изгодна, трябва да се съкратят разходите за доставка. Ефективността на доставка до точки извън дома е абсолютно несъпоставима с ефективността при доставка до адрес", подчерта Крумов.
Той допълни, че за клиентите възможността бързо и в избран от тях час да получават и изпращат е по-удобна, но и по-надеждна алтернатива на това "да седите и да чакате някой да дойде". "Трябва до клиента да има толкова близка точка, че той да предпочете този метод на доставка. Гъстотата на мрежата е от изключително значение, за да може този модел да се наложи", посочи още изпълнителният директор на Sameday България.
Партньорски точки
Компанията вече може да се похвали с най-голямата мрежа за доставки извън дома у нас, като голям фактор за това е партньорската програма Sameday point. Тя позволява да изпращате и получавате пратки в аптеки, кредитни офиси, бензиностанции, пощенски станции и т.н. в цялата страна.
Крумов обаче беше категоричен, че не трябва да се правят аналогии с офисите на другите куриерски компании: "Там получаваш допълнителни услуги - да си отвориш пратката, да се чудиш ще я вземеш ли, или няма да я вземеш. В днешно време нашето впечатление е, че все по-малко се търсят тези услуги - вече и връщането на пратка е много лесно".
В случая на Sameday говорим за т.нар pick-up/drop-off (pudo) точки, които надграждат мрежата от автомати. Така по думите на Крумов се осъществява "преливане" от една към друга локация и се преодоляват недостатъците, свързани с капацитета на машините за доставка.
Има и друг важен момент: "По-бързо се правят. В България имаме тежка регулация - в различните общини е различна по отношение на преместваемите обекти и трябва да минеш през един процес, за да можеш да инсталираш такава машина. С pudo точките доста по-бързо се увеличава тази мрежа.
Да работиш с Пощите
Ключов елемент от Sameday point са обектите на "Български пощи" из цяла България. Къде се пресичат интересите на двете компании?
"Български пощи" са най-голямата структура, която има точки за достъп в малките населени места. Меко казано, не ги използват много рационално към днешна дата - техните отчети са публични и се вижда как те не растат в този сегмент за неуниверсална пощенска услуга. От тяхна гледна точка това е възможност да привлекат трафик и да имат повече приход. От наша гледна точка това сътрудничество е много важно, защото техните точки за достъп много често са в населени места, където меко казано е неизгодно да поставиш локър (автомат от типа на easybox - б.р.), защото няма толкова пратки", отговори Радослав Крумов.
Той обясни, че няма интеграция между Sameday и пощите: "Ние предоставяме хардуер под формата на едно устройство, в което са интегрирани принтер и баркод четец - в него е нашият софтуер. Служителят в Sameday point работи с нашата система. Освен това, когато предоставяме пратки на "Български пощи", ние не използваме тяхната логистична структура - ние не ги инжектираме някъде и те да ги разпределят. Зареждането на пратки в съответния пощенски офис го правят нашите служители".
Възможността за споделяне на мрежата на "Български пощи" е записана в закона, но според Радослав Крумов целият пазар ще върви към такъв тип партньорства. Затова и призивът му към търговците е да променят така системите си, че да предлагат доставка във всички възможни точки - така ще има допълване, а не конкуренция между куриерските фирми, а клиентът ще получи бързина и удобство.