Великобритания уверено крачи към напускането на Европейския съюз и мечтаната самостоятелност. Тя няма търпение да наложи сериозни ограничения върху миграцията и да намали драстично притока на хора от континента към Острова.
В същото време британските фирми са изправени пред нарастващ недостиг на работна ръка. Проблемът е особено сериозен в сектори като туристическия бранш и хотелиерството, както и производство на храни, които зависят до голяма степен от работниците от ЕС.
"Трудностите в набирането на персонал бяха разширени по отношение на уменията и секторите, което се дължи отчасти на намалената наличност на работници-мигранти от ЕС", отчитат от бизнеса в кореспонденция с Английската централна банка.
Броят на гражданите на ЕС, работещи в Обединеното кралство, е спаднал през първото тримесечие на годината за първи път от 2010 г. насам. Загубата се дължи изцяло на рекорден спад от 91 000 души сред хората, идващи от осемте държави от Източна Европа, включително Полша, Унгария и Словакия.
Британските работодатели считат европейските работници за по-надеждни и работоспособни от британците. Те са склонни да работят повече часове и да се лишават от лично време много по-често, отколкото родените в Обединеното кралство, според доклад на Консултативния комитет по миграцията.
Докладът, посветен на последиците от Brexit, събира мненията на 400 компании, браншови обединения, държавни ведомства и други организации.
Мигрантите от старите държави членки на ЕС получават с 12% по-добро заплащане от британците, работещи същата работа, докато тези от новите страни от ЕС (източноевропейците, б.р.) получават с 27% по-малко.
Британските работодатели вече дават по-високи заплати, отколкото през 2017 г. Те се стремят да запазят служителите с "ключови умения", което отразява опасенията относно наличието на чужди работници, посочват от Английската централна банка.
Пазарът на труда във Великобритания има все по-голяма нужда от кадри, а бизнесът е все по-разтревожен от недостига им. В същото време властите са отказали работни визи на над 6000 квалифицирани специалисти, сред които учители, инженери, ИТ специалисти и лекари, през 4-те месеца между декември 2017 г. и март 2018 г.
Специалистите вече са имали договор с работодатели, като единствената пречка за наемането им е работната виза.
Причина за отказа е надхвърлянето на годишния лимит за чужди специалисти, които имат право да работят на Острова. Квотата е въведена от настоящия премиер Тереза Мей, докато беше министър на вътрешните работи през 2011 г., съобщават британски медии.
Според организацията "произволната" горна граница води до недостиг в хиляди жизненоважни професии и вреди на производителността, обществените услуги, бизнес доверието и международната репутация на Великобритания.
"В цялата страна бизнесът и обществените услуги се блокират на последното препятствие пред наемането на хората, от които се нуждаят, включително в здравеопазването, инженерството и технологиите, поради визовата граница. Това оставя работодателите разочаровани, а обществото недобре обслужено", алармира Сара Майн, изпълнителен директор на организацията Кампания за наука и инженерство.
Британската SSP Group, която управлява обекти за храни и напитки на летищата и гарите, забелязва спад в дела на европейците, кандидатстващи за работа на Острова след референдума за Brexit.
Компанията вече търси начини да се справи с тази промяна. "Разглеждаме по-гъвкави договори; стремим се да увеличим работата, която вършим с училищата и колежите, за да окуражим учениците да навлязат в бизнеса ни и в кетъринг индустрията като цяло; гледаме на по-гъвкави възможности за работещи родители", обяснява изпълнителният директор на SSP Group Кейт Суон в интервю за Bloomberg.
Подобна е и ситуацията при производителя на спортни автомобили Aston Martin, който има 400 свободни работни места, които не може да запълни. Около 5% от 3100-те служители в централата на автопроизводителя идват от държави от ЕС.
"Набираме все повече и повече чираци, за да изградим тези умения, но са нужни 10 години, за да се създаде инженер, който наистина може да допринесе за компанията", признава пред BBC изпълнителният директор на марката Анди Палмър.
Aston Martin работи с британските власти за по-широк достъп на работници от Европейското икономическо пространство (ЕС + Исландия, Норвегия, Лихтенщайн и Швейцария) след Brexit.