Магазинът за приложения на технологичния гигант Apple - Apple App Store - е генерирал приблизително 519 милиарда долара от фактуриране и продажби през 2019 година, показва ново проучване, поръчано от компанията.
Изследването на Analysis Group включва както транзакции, които Apple обработва, като платени приложения и покупки в самите приложения, така и покупки и друга икономическа активност, случваща се чрез приложенията за iPhone и iPad, в които Apple не е участвал пряко като например продажби на реклами в приложения.
Става въпрос за продажби от онлайн приложения на дребно като Target и Best Buy, резервирани пътувания чрез приложения като Expedia и United и поръчки на автомобили през Lyft и Uber. Прогнозата не включва приходи от собствени абонаменти за приложения на Apple като Apple Music, пише CNBC.
Съобщението идва седмица преди годишната конференция на разработчиците на Apple - WWDC - когато по традиция компанията разкрива най-новите версии на своите операционни системи и убеждава производителите на софтуер да продължат да поддържат платформите на Apple.
Според проучването тези 519 милиарда долара, генерирани чрез приложения за iPhone и iPad през 2019 година, включват:
- 413 милиарда долара от физически стоки и услуги, включително 268 милиарда долара чрез приложения за търговия на дребно, 57 милиарда долара чрез приложения за пътуване, 40 милиарда долара чрез приложения за поръчка на превоз и 31 милиарда долара чрез приложения за доставка на храна;
- 61 милиарда долара от цифрови стоки и услуги;
- 41 милиарда долара от реклама в приложението.
Apple прави намаление между 15% и 30% от покупки на софтуер или дигитални стоки от приложения, разпространявани през App Store. Технологичният гигант редовно обявява колко е платила на разработчиците, което позволява на анализаторите да получат груба оценка за това колко приходи прави App Store.
Преди това обаче компанията заяви, че 84% от приложенията в App Store не споделят приходи с Apple. Например за стрийминг услуги като Hulu потребителите могат да се абонират и плащат през браузър. Игрите пък може да са безплатни за изтегляне и да генерирах приходи чрез реклами в самите апликации.
"В предизвикателно и неуредено време App Store предоставя трайни възможности за предприемачество, здраве и благополучие, образование и създаване на работни места, като помага на хората да се адаптират бързо към променящия се свят", пише в изявление изпълнителният директор на Apple Тим Кук.
Apple също често цитира значението на App Store за икономиката в отговор на политически натиск по теми като антитръстови практики. Разработчиците твърдят, че платформата на App Store на Apple е несправедлива към по-малките компании и законодателите наскоро зададоха въпроси относно специфичните бизнес практики на магазина за приложения.
А преди броени часове стана ясно, че американската компания се е озовала на прицела на не едно, а две антитръствои разследвания на ЕС за своите App Store и Apple Pay за нарушаване правилата за конкуренция в съюза.
Едното от разследванията е свързано с жалба от шведската компания за стрийминг на музика Spotify, която миналата година обвинява Apple в монополно положение. През месец март тази година друг, по-малък конкурент също подаде подобна жалба, свързана с разпространението електронни и аудио книги, пише Reuters.
"Изглежда, че Apple е придобила ролята на "вратар", когато става въпрос за разпространението на приложения и съдържание сред потребителите на популярните устройства на компанията", заяви в изявление еврокомисарят Маргрете Вестагер, която отговаря за конкуренцията.