Близо 23 000 онлайн магазини са декларирани в Националната агенция за приходите (НАП) от създаването на регистъра през 2019 година до момента, съобщиха от приходната агенция. Според изискванията, всички електронни търговци следва да подадат информация в НАП за сайтовете, чрез които извършват продажби, припомнят от НАП.
Обявяването на е-магазините e изцяло онлайн през Портала за електронни услуги на Агенцията, достъпни с квалифициран електронен подпис.
Регистърът на е-магазините дава възможност на потребителите да проверят дали онлайн магазинът и търговецът, от който купуват стоки или услуги, са вписани в него. Важно за сигурното онлайн пазаруване още е, потребителите да изискват от търговците документ за продажба. Той е различен и зависи от начините на плащане на стоката и/ или услугата, посочват от НАП.
Ако доставката на стоката е с наложен платеж, то търговецът е длъжен да издаде касова бележка, обясняват от НАП.
При заплащане с пощенски паричен превод, клиентите трябва да очакват разписка за превода от пощенския оператор, като търговецът е длъжен да представи на клиента хартиен или електронен документ, който трябва да съдържа наименование и адрес за кореспонденция, идентификационен номер, име на стоката и общата сума.
При заплащане на направената в интернет покупка чрез банков превод, е много важно да се посочи реалното основание за него.
Онлайн търговците имат възможност да регистрират продажбите си чрез издаване на фискален/ системен бон в електронен вид, който се изпраща по имейл на купувача, без да е необходимо да се издава хартиен документ.
Друга алтернативна възможност за документиране на продажбите онлайн е, при плащанията с банкова карта, като за тези плащания онлайн търговците могат да предоставят на клиентите си документ, заместващ фискалния/ системния бон. Той трябва да съдържа някои задължителни реквизити, като наименование, дата и уникален номер, данни за онлайн търговеца и други.
За да се възползват от този ред за отчитане и регистриране на продажбите, електронните търговци следва да приемат неприсъствени плащания с кредитна и дебитна карта, като софтуерите им за управление на продажбите трябва да отговарят на определени нормативни изискванията.
"Все повече онлайн търговци избират да излязат на светло. Това се дължи на комбинацията от насърчаване на доброволното спазване на данъчните правила и същевременно безкомпромисни контролни мерки от страна на НАП спрямо закононарушителите", коментира зам. - изпълнителният директор на НАП Георги Димов.