Можете да купите нещо и да го притежавате, но да не го използвате, или можете да го вземете, ако е необходимо, и след това да го върнете. Икономиката на споделяне е в широка офанзива срещу традиционния бизнес - защо се случва това и какво можем да очакваме в близко бъдеще?
Източник: архив ЕПА
Какво представлява икономиката на споделянето?
Ако пропуснем имиджовите аспекти на собствеността, ние се нуждаем от нея единствено поради тази причина - правото и възможността да използваме нещо, което задоволява наша потребност. Това е целта, докато притежанието е само инструмент за постигането й. Но дали собствеността върху физически обект или услуга е единственият начин?
През последните години набира скорост икономическият модел на споделяне - колективното използване на стоки или услуги без задължителна собственост. Това е т.нар. "икономиката на споделянето" (или шеринг от англ. share - да споделям). Без да отнема предимствата, такъв модел изглажда недостатъците на класическата собственост, пише trends.rbc.ru.
Това е икономиката на споделяне, която позволява да се свързват помежду си различни икономически агенти (по оста на търсене и предлагане) в процеса на потребление на потребителски блага. Просто казано, можете да споделяте неща и услуги, но не е задължително да ги притежавате. Корените на икономиката на споделянето ни връщат към древна Гърция, а терминът е въведен за първи път преди няколко десетилетия.
Източник: Airbnb
Защо споделянето стана толкова популярно?
Първата причина е фундаментална промяна в потребителските нагласи, която засяга цялата икономическа система. Преди самият факт на собственост беше много важен за потребителя, сега възможността за използване на това или онова стока излезе на преден план. Говорим за други поведенчески принципи. За разлика от социалистическите времена, когато държавните центрове за отдаване под наем бяха често срещани, сега много потребители на вещи и услуги могат да си позволят да купуват неща, които са вземали под наем.
Но те не искат това, предпочитайки да не претоварват жизненото си пространство, да харчат ресурси за нещо друго, да бъдат екологично и етично по-приятелски насторени. Втората причина е разпространението и развитието на технологиите, ИТ платформите, които позволяват да се свързват директно потребители, които има нещо за търсене или предлагане.
Благодарение на тези два фактора икономиката на споделянето, в допълнение към собственото си икономическо поле, започва да обхваща широк спектър от социални и културни процеси. И така, фудшерингът започна да се развива активно, когато хората си споделят помежду си храна. В общежитието студентите например си създадоха съответен WhatsApp чат. В Бразилия има известен готвач, който обиколи фавелите, след което започна да популяризира идеята за създаване на различни кулинарни ястия от това, което се смяташе за хранителни отпадъци.
Отдалечаваме се от традиционната обмяна " стока-пари-стока". Следователно икономиката на споделянето трябва да се разглежда като вектор, около който се формират и който сам формира цял набор от глобални тенденции. Това е и своеобразен "умен град" с развитие на интелигентна транспортна и жилищна система, и рационално използване на ресурсите, и отговорно потребление, и създаване на нови бизнес модели.
Източник: iStock
Как да разберем дали проектът принадлежи към споделянето?
Uber и Netflix са ярки примери за икономика на споделяне, изградена на принципите на споделяне или съвместно ползване. Условие: трябва да има действие за преместване или използване на стоки, услуги, време и т.н. Например, в случай на фудшеринга, действието се случва - картофите в общежитието се преместват от първия етаж на втория в замяна на плодове или гъби. Дори ако споделяте свободното си време в замяна на конвенционални дейности, това също е икономическо действие.
Какво е бъдещето на споделяния бизнес?
Икономиката на споделяне хвърли сериозно предизвикателство към традиционните икономически модели: Yandex.Taxi и Uber за таксиметровите компании, Airbnb за хотелските вериги, YouDo за ремонтините фирими. Организациите, представляващи традиционната икономика, също започнаха да се движат по този път. Добър пример е Hyundai, който стартира Mobility, онлайн услуга за абонамент за автомобили. В бъдеще може да видим още много различни, хибридни бизнес опции.
Източник: iStock
Какви стоки и услуги са подходящи за споделяне?
За икономиката на споделяне е много важно предлаганите стоки и услуги да са делими. В предишните времена, ако човек спести за кола, той едва ли ще се съгласи да я сподели с някого: това беше ярък пример за социален успех, за принадлежност към елитната класа. Сега не само споделянето на автомобили е широко разпространено, но има случаи, когато се събират съседи и купуват една обща кола за компанията. Така че, споделените стоки не трябва да губят полезност и това е първото ограничение за икономиката на споделяне. Второто ограничение е свързано с необходимостта от прозрачност.
Много е важно честността и доверието да не са само думи, а принципи за правене на бизнес, изграден върху икономиката на споделянето. Сега икономиката на споделянето до голяма степен се формира на принципа на саморегулираща се организация и тази "общност" се оценява, поставя рейтинги и наказва нарушителите. Така работят Airbnb, Uber, BlaBlaCar, YouDo и т.н. Търсенето оценява предлагането, предлагането оценява търсенето.
Но ако изведнъж се окаже, че рейтингите, точките в някои от общностите могат просто да бъдат купени или лесно да бъдат хакнати, ако принципът на прозрачност бъде нарушен, тогава доверието ще започне да пада и бизнесът за споделяне скоро ще се срине. Следователно икономиката на споделянето е по-уязвима от традиционната икономика.
Източник: Google
Какви заплахи крие икономиката на споделянето?
Освен заплахи за традиционния бизнес, споделянето представлява и заплахи за обществото. На първо място, те са свързани със събирането на огромно количество лични данни. Вземете същите услуги за домашна помощ - при поръчка на услуга казвате къде живеете, кога ще сте вкъщи и кога не, къде трябва да смените ключалката и т.н. Сега си представете дали всички тези данни са хакнати. И това вероятно е неизбежно, тъй като кибератаките са друга тенденция, която, за съжаление, ще бъде актуална още много години.
Следващият фактор, който трябва да се вземе предвид, е отношението на държавата към икономиката на споделянето. Регулаторите може да имат - и вече имат, много въпроси относно тези дейности. Компаниите започват да придобиват все повече власт, влияние върху общностите, на които обслужват.
И ето един леко футуристичен, но все пак доста правдоподобен сценарий: появява се една голяма корпорация за споделяне, която благодарение на способността да ви предоставя всички предимства, може да стане по-влиятелна от държавата. Но тя може както да осигури всички предимства, така и да ги отнеме от вас. Така че все пак ще е необходимо да се търси някакъв разумен баланс между регулиране на икономиката на споделяне и стимулиране на нейното развитие.
Източник: iStock
Споделянето наистина ли помага за спестяване на пари?
В съвременния свят всеки човек трябва да бъде не само юридически, но и финансово грамотен. Такъв разумен човек може да спести пари във всяка икономика. И както показват изчисленията, в икономиката на споделяне наистина има много възможности за оптимизиране на разходите. Това е още една причина за широкото му разпространение.
Икономиката на споделяне в цифри и факти
- Размерът на световната икономика на споделяне ще достигне $335 милиарда до 2025 г. През 2014 г. глобалният пазар на споделяне беше оценен на 15 милиарда долара.
- Икономиката на споделяне е събрала над 23 милиарда долара рисков капитал през последните десет години.
- 45% от всички съществуващи в момента услуги за споделяне са създадени в САЩ, където 86 милиона души споделят услуги към 2021 г.
- 43% от населението на САЩ са склонни да вярват, че притежаването на нещо е проблем, защото изборът отнема време, а стойността на актива често е висока и не оправдава покупка, ако не е постоянно необходима.
- Глобалният пазар за споделяне на автомобили ще достигне 6,5 милиарда долара до 2024 г.; през 2015 г. тази цифра е само 1 милиард долара.
- Средно 5% от времето от целия период на своя "живот" личния автомобил се използва от собствениците на автомобили за пътувания, докато през останалото време кола е на паркинга или в сервиза.
- 28 малки бюра образуват мрежа от "банки на времето" в Барселона, чрез които гражданите могат да споделят времето си със съседите си, като поръчват или извършват редица услуги: да седят с болно дете, да разхождат кучето и т.н.
- Airbnb обслужва 22% повече туристи от международната хотелска верига Hilton годишно, докато компания за споделяне, за разлика от конкурентите, не харчи пари за придобиване и поддръжка на недвижими имоти.
- Най-цитирано твърдение за значението на икономиката на споделяне беше фразата на един от респондентите на PwC: "Не ми трябва бормашина, имам нужда от дупка в стената".