Мегапроектите се разрастват в световен мащаб и много от тях напоследък бяха съсредоточени в региона на Арабския залив.

Компанията 1Build изчислява, че преди края на десетилетието светът ще притежава първия си строителен мегапроект с оценка на разходите над 1 трилион долара. В момента се изпълняват няколко проекта, които надхвърлят размера на 100 милиарда долара. Само за справка ше ви кажем, че предложенията за строителство на стойност 10 милиарда долара се считаха за мегапроект само преди няколко години.

От всичките девет текущи мегапроекта, идентифицирани от 1Build, International Construction Magazine и Construction Review, струващи 100 милиарда долара или повече, четири се строят в арабските държави от Персийския залив, според Statista.

Тук се включва амбициозния проект на Град Неом и всъщност колекция от футуристични градове, които се строят в Северозападна Саудитска Арабия.

Едно от разработките - The Line получи най-голямо внимание, защото е планирано като напълно затворен, линеен град. Проектът наскоро беше намален до дължина само 2,4 километра и ширина 200 метра/височина 500 метра. Предвижда се до 2030 г. да приюти около 300 000 души - само части от първоначалната му дължина.

Мегапроект Оценена стойност
Основна железопътна мрежа на TEN-T  600 млрд. долара
Град Неом/Neom City  500 млрд. долара
Железопътна линия в Залива 250 млрд. долара
Международна космическа станция 230 млрд. долара*
Град на коприната 132 млрд. долара
Икономически град "Крал Абдула" 100 млрд. долара
Индустриален коридор Делхи-Мумбай  100 млрд. долара
Високоскоростна жп линия на Калифорния 100 млрд. долара**
Forest city в САЩ 100 млрд. долара
Център за данни и суперкомпютър на Microsoft/OpenAI 100 млрд. долара

* Общите разходи на проекта до 2030 г.

** Средна оценка

Други текущи мегапроекти в Персийския залив са Икономическият град на крал Абдула на север от Джеда в Саудитска Арабия и Силк Сити в Северен Кувейт, който ще бъде дом на бъдещата най-висока сграда в света.

По-скъпа от Град Неом е Трансевропейската TEN-T на ЕС. Мащабното надграждане на инфраструктурата, което се оценява на 600 милиарда долара, включва изграждането на железопътни линии, пътища, корабни маршрути и свързани структури в страните-членки на ЕС за подобряване на транспорта на дълги разстояния.

Проекти на полуострова също претърпяха неуспехи, като проекта за 250 милиарда долара и 2000 километра за свързване на страните членки на GCC с железопътен транспорт. Първоначално трябваше да бъде завършен до 2018 г., той беше спрян, но оттогава планирането е възобновено. Мегапроект в региона, който беше частично отменен, е развлекателният и туристически комплекс Dubailand, първоначално планиран да струва 64 милиарда долара.