Епидемията от коронавирус нанесе най-тежкият удар в историята на автомобилния сектор със затварянето на производства и рекордния срив на продажбите. Коронакризата дойде в тежък момент за индустрията в Европа, която така или иначе беше изправена пред затруднения с въвеждането на по-строги изисквания за вредните емисии и промяната на предпочитанията на потребителите по пътя към производството на повече електромобили.

В същото време заради силно децентралицирания модел на работа на големите компании в индустрията, веригите за доставки бяха силно засегнати. В някои държави, като Франция, се появиха идеи за връщане обратно на по-голямата част от производството на местните компании в страната.

Като един от важните пазари за производството на автомобили на Стария континент Испания се притеснява от изтеглянето на компаниите от бранша, които дават работа на близо 60 000 души в страната. Опасенията изглежда основателни, след публикувана през миналия четвъртък информация в японския вестник Nikkei, според която Nissan обмисля затварянето на испанския си завод, намиращ се в Барселона.

От икономическото издание Cinco Días посочват, че от доста време насам фабриката там работи на под 30% от капацитета си, а в същото време затварянето ѝ може да доведе на загубата на над 3000 работни места и да засегне още 20 000 такива косвено.

Автоиндустрията отваря заводите си в Испания

Автоиндустрията отваря заводите си в една от най-засегнатите от пандемията страна в Европа

След като производството беше "парализирано" през последния месец

От изданието посочват, че преди време японската компания е обявила план за пресктруктуриране на бизнеса си и вероятно затварянето на завода в Барселона ще бъде част от него въпреки представените по-рано планове за изграждането на още един завод за боядисване на стойност 70 милиона евро.

Тази информация вероятно ще бъде потвърдена на 28 май, когато предстои Nissan да представи резултатите си за фискалната 2019/2020 година, както и стратегия за развитие на бизнеса си.

Освен японската марка по няколко завода и десетки хиляди работници в страната имат още Renault и PSA. За двете работят общо 23 600 души. Според публикация на Financial Times обаче от Renault обмислят да изместят производството на моделиет Captur и Kadjar от базите във Валадолид и Паленсия във Великобритания.

Въпреки че в началото на годината Ford обяви планове да инвестира 42 милиона евро в производството на Plug-in и хибридните версии на Kuga и Mondeo, след разразяване на коронакризата от американския лидер потвърдиха, че ще ограничат дейността си в Европа като част от стратегия за съкращаване на разходите. Това поставя под въпрос бъдещето на близо 7000 работни места в завода ѝ във Валенсия.

Междувременно местната марка Seat, която е част от германската група Volkswagen, представи разочароващи резултати за април. Продажбите на марката са се сринали с 80,4% до 10 000 продадени бройки. Тя има общо 3 производствени бази в Испания, където работят 11 000 души.