Докато Илон Мъск навлиза в европейската политика, продажбите на Tesla в целия континент рязко спадат.
Автомобилният производител отчете спад на продажбите на своите електромобили в Европейския съюз с 13% през 2024 г., според наскоро публикувани данни от ACEA. Производителят на електромобили е изправен пред нарастващ натиск на своя трети по големина пазар. Причината е, че конкурентите му започнаха да предлагат по-евтини електрически превозни средства.
Tesla вече усети спад в продажбите на големи пазари като Германия, Франция и Италия, според анализ от консултантската компания за ценообразуване Argus Media, публикуван от Business Insider.
В центъра на европейската автомобилна индустрия и домът на гигафабриката на Tesla Германия, продажбите на автомобили на компанията са спаднали с 41% през 2024 г., изпреварвайки спада на продажбите от 27% на общия пазар на батерии EV.
Неволите на компанията идват на фона на спада на продажби на EV в цяла Европа през 2024 г., заради края на ключовите субсидии на няколко пазара.
"Общата картина е свиващ се пазар на електромобили в цяла Европа. Но Tesla се свива по-бързо от това и на определени пазари изпреварва този спад", заявява Дилън Ку, анализатор в Argus, пред BI.
Докато продажбите на Tesla на пазари като Белгия, Нидерландия и Швеция се повишиха миналата година, цялостната картина в Европа не е толкова розова за автомобилния производител, като се има предвид, че конкурентите му пускат свои собствени електрически превозни средства за масовия пазар.
Шведската марка Volvo, която е собственост на китайския конгломерат Geely, отчете ръст на продажбите си с близо 30% в ЕС миналата година, заради набралият популярност електрическия кросоувър EX30 за 36 000 евро (40 000 долара).
Съперници като Renault и BMW също отбелязаха ръст на продажбите си в Европа и Обединеното кралство миналата година, като френската компания Renault пусна на пазара по-евтини модели.
Според думите на експерти все по-остарялата продуктова гама е засегнала европейския бизнес на Tesla.
Автомобилният производител не е пускал ново превозно средство в Европа след модела Y през 2021 г. Най-новият му електромобил Cybertruck, не се предлага в Обединеното кралство или Европа.
Но наскоро представеният обновен Model Y може да бъде ключът към обръщането на богатството на Tesla в Европа, смятат експерти. Доставките на актуализирания SUV започват по-късно тази година и Tesla ще се надява, че новият Model Y ще помогне на компанията да се възстанови, след като регистрира първия си годишен спад в продажбите през 2024 г.
Трудностите на Tesla в Европа в момент, когато изпълнителният директор Илон Мъск продължава да разтърсва европейската политика.
Милиардерът предизвика възмущение сред мнозина в Германия с подкрепата си за дясната политическа партия AfD. Германският канцлер Олаф Шолц определи подкрепата на Мъск за "екстремната десница" като "напълно неприемлива".
Няколко германски компании обявиха, че ще спрат да купуват автомобили Tesla заради коментарите на Мъск през последните месеци.
Мъск се забърка и в политиката на Обединеното кралство, като враждува с британския премиер Кийр Стармър и според съобщенията обмисля дарение за дясната партия Reform.
Според анализатора Матиас Шмид политическото участие на Мъск в крайна сметка да окаже влияние върху европейските продажби на Tesla и, че конкуренти като Polestar вероятно ще извлекат полза от това недоволните собственици на Tesla да се откажат от своите автомобили.
На фона на тези глобални предизвикателства, Tesla изпитва трудности и на българския пазар, колкото и малък да е той за компанията. През 2024 г. продажбите на нови автомобили Tesla в страната намаляват с 17% в сравнение с предходната година, достигайки 310 автомобила спрямо 374 през 2023 г. Най-засегнат е Model Y, чиито продажби са спаднали от 299 на 157, но Model 3 отбелязва значителен ръст - от 46 на 140. Това показва нарастващото предпочитание на българските потребители към по-достъпни модели.
За разлика от новите автомобили, продажбите на употребявани Tesla в България бележат сериозен ръст. През 2024 г. те са се увеличили с 31%, достигайки 783 автомобила спрямо 599 през 2023 г. Най-голям принос за това имат Model 3 и Model S, които отбелязват ръст съответно от 262 на 411 и от 92 на 105. Тази тенденция подчертава, че българските продължават да се обръщат към употребявани електромобили като по-достъпна алтернатива.
Ситуацията в България отразява европейските тенденции - спад в продажбите на нови автомобили Tesla, съпътстван от засилен интерес към употребяваните модели, което говори за продължаваща промяна в потребителските предпочитания и нарастващ интерес към електрическата мобилност.