Американските военновъздушни сили са прекратили участието на Boeing в конкурса за нов летящ команден център, по-познат като "Самолета на Страшния съд", съобщава The Warzone.

Надпреварата е за договор на стойност 8 милиарда долара.

Срещу тази сума трябва да бъдат построени нови машини, които да заместят използваните в момента E-4B Nightwatch. Базиран на Boeing 747, Самолетът на Страшния съд разполага със специално комуникационно оборудване, което позволява на президента на САЩ да разпореди от борда му ядрен (контра)удар или да управлява страната в случай на унищожително природно бедствие.

Boeing ще произвежда и доставя и бойни хеликоптери - за армията на САЩ и за други страни

Boeing ще произвежда и доставя и бойни хеликоптери - за армията на САЩ и за други страни

Каква е сделката

Четирите E-4B се очаква да излязат от експлоатация в началото на следващото десетилетие и затова за ВВС е важно да гарантират, че имат с какво да изпълняват най-отговорната си задача.

Според повечето експерти, отново за основа ще се използва спреният от производство в пътническите си варианти "Джъмбо джет", тъй като няма друг 4-моторен американски дизайн с подходящите размери и характеристики. Единствената алтернатива е Airbus A380, но е много малко вероятно да бъде предпочетен поради политически и регулаторни причини.

Според източници на "Ройтерс" американските ВВС са се отказали от услугите на Boeing най-вече заради нежеланието на самолетостроителя да подписва договор с фиксирана цена. През последните години компанията се "опари" от редица такива контракти, като само около новия президентски самолет се оказа "на червено" с 1,3 млрд. долара.

Всеки нов Air Force One носи по над $1 млрд. загуба за Boeing

Всеки нов Air Force One носи по над $1 млрд. загуба за Boeing

Програмата се превръща в истинска катастрофа за компанията

Както отбелязва The Warzone, ако върнем часовника до 2014 г., натрупаните загуби заради договори с военните за Boeing достигат 16,3 млрд. долара.

Така във фаворит се превръща частната Sierra Nevada Corporation (SNC), която наскоро изгради нов хангар в комплекса си в Дейтън, Охайо. Той е с размери, които му позволяват да поеме за преоборудване именно Boeing 747-8.