Агенция "Пътна инфраструктура" обяви обществена поръчка за изграждането на 60-километров магистрален участък между Велико Търново и Бяла като част от аутобана, който в крайна сметка трябва да стигне до Русе. Финансовите параметри правят участъка най-скъпия до момента в историята на пътното строителство у нас, пишат "Сега" и "Капитал".

АПИ е готова да плати близо 3 млрд. лева без ДДС за отсечката или по около 50 млн. лева на километър.

Поръчката е разделена в три обособени позиции с обща стойност от 2,967 млрд. лева. В тях са заложени множество виадукти и тунели - в две от трите говорим за по 3 километра и повече от тези съоръжения.

Отлагане или не точно? Какво се случва с магистрала "Русе-Велико Търново“ и приоритетен проект ли е за България

Отлагане или не точно? Какво се случва с магистрала "Русе-Велико Търново“ и приоритетен проект ли е за България

Само първите 76 километра на магистралата струват над 1,5 милиарда лева без ДДС

"Капитал" напомня, че през 2021 г. от АПИ са заявили, че цената на участъка ще е около 555 млн. лева.

От параметрите на поръчката и най-вече залагането на изготвяне на ПУП-Парцеларен план изглежда, че отчуждаването на терени не е приключило. Това според изданието означава, че около 5-годишният срок за приключване на работата може и да не бъде спазен.

За останалите 75 километра до Русе (включително - обхода на Бяла) има договори за над 1,5 млрд. лева още от октомври 2022 г., но само 8 километра са с разрешение за строеж, а неотдавна се оказа и че льосови почви са изненадали строителите.

Не е ясно как ще се финансира изграждането на магистралата между Бяла и Велико Търново. "Предвижда се изпълнението на обществената поръчка да бъде осигурявано поетапно за всяка година от Републиканския бюджет. Към настоящия момент не е осигурено финансиране", пише в документацията на обществената поръчка.

Преди седмица се появи информация, че заради невъзможността магистралата да бъде завършена до края на настоящия програмен период, тя ще бъде отложена за след 2040 г., а средства ще се прехвърлят към аутобана за Сърбия. По-късно местна и централна власт отрекоха да са обърнали гръб на лансирания от години като стратегически проект.

Според "Капитал" има възможност АПИ да иска средства по ОП "Транспортна свързаност", но там нашата страна се очаква да получи общо 1 млрд. лева за два огромни проекта - магистралата до Русе и тунела под Шипка.