Тази седмица в българското медийно пространство се появи обезпокояващата новина, че изграждането на магистралата Русе-Велико Търново се отлага чак за 2040-та година. Малко по-късно от Община Русе опровергаха информацията, изтъквайки публично, че "изразяват своето дълбоко безпокойство" от невярното твърдение. От местната власт потвърдиха позицията си и пред Money.bg, подчертавайки, че "този ключов инфраструктурен проект за страната ни е в ход".
От Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) твърдят, че изграждането на АМ "Русе - Велико Търново" е приоритет както за "Агенция пътна инфраструктура" (АПИ), така и за редица национални и европейски институции, предвид нейната международната значимост.
"Няма отлагане, нито изваждане на проекта от програма "Транспортна свързаност" 2021-2027 г. Не са предявени искания за индексации, а участъкът Бяла - Русе ще се изпълнява, както е предвидено в договорите", съобщават от МРРБ.
Приоритет ли е новата магистрала за България и защо?
"Уверяваме гражданите на Русе и всички заинтересовани страни, че Община Русе, в сътрудничество с МРРБ и АПИ, продължава да работи усилено за успешната реализация на проекта за АМ "Русе - Велико Търново", който е от ключово значение за развитието на региона и подобряването на транспортната свързаност на страната", обявиха от общината в крайдунавския град.

Източник: iStock Images
Към днешна дата първите два участъка от магистралата се строят с пари от бюджета, като причината за това е, че трета година пътната агенция не успява да изготви апликационната форма, за да кандидатства за европейското финансиране, уточняват от АПИ.
Предвидените средства за въпросните първи два участъка по програма "Транспортна свързаност" обаче няма да са достатъчни. Според подписаните преди три години договори, над 1,5 милиарда лева без ДДС ще струва строителството само на първите 76 километра на магистралата. В края на януари стана ясно, че строителите са поискали индексиране на договорите заради забавянето на проекта и инфлацията.
Автомагистралата е с обща дължина 133 км и е разделена на три основни участъка:
- Русе - Бяла
- Обход на град Бяла
- Бяла - Велико Търново
Недостигащото финансиране за първите два участъка възлиза на около 824милиона лева, а за Фаза 2 на Обхода на Габрово с тунела под връх Шипка ще са необходими още 364,5 милиона лева.
В крайна сметка излиза, че магистралата "Русе - Велико Търново" е стратегически проект за България, но изобщо не е сигурно кога ще бъде осъществен наистина. През годините участъкът многократно е бил пренебрегван в инфраструктурното развитие на страната по едни или други причини, така че не е никак странно, че и в момента се подхожда с недоверие и притеснение за забавяне и отлагане.
На този фон и след над 10-годишно забавяне, магистралата от София до сръбската граница трябва бъде готова през есента.