Тази седмица разрешението за строеж на първите 7,6 километра от магистралата Русе - Велико Търново най-сетне беше подписано. Новината съобщи министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков пред членовете на парламентарната Комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление.
В момента тече процедура по обнародването му в Държавен вестник и се очаква реалното строителство да стартира най-късно до две седмици.
Цената
Общата индикативна стойност на поръчката бе над 987.2 млн. лв. без ДДС, но при отварянето на ценовите оферти на фирмите стана ясно, че те значително я надхвърлят.
Въпреки че двата избрани консорциума подадоха най-ниски ценови оферти, инженерингът на аутобана надскочи 1.5 млрд. лв., т.е. километър ще струва около 20 милиона лева.
Магистралата е разделена на три лота. Обществената поръчка за първите два лота (участъка Русе - Бяла и обхода на Бяла с обща дължина от 76 км) бе стартирана още през 2020 г., но изпълнители бяха избрани едва през 2022 г.
Сроковете
Сроковете за изготвяне на техническите проекти за останалата част от двата участъка от магистралата между Русе и Бяла и обхода на гр. Бяла са март и април 2024 г., след което ще се влезе в процедура за издаване на разрешение на строеж и за тях.
"В бюджета за 2024 г. има заложени 1 млрд. лв. за магистрали. За доизграждането на АМ "Хемус" са заложени 100 млн. лв., които не са достатъчни. Средствата ще стигнат за завършване на строителството на участък 1 и за продължаване на работата по лот 2 и 3", заяви регионалният министър, цитиран от БНР.
Източник: БГНЕС
Той подчерта, че Министерството на финансите ще отпусне допълнително финансиране ако работните дейности по магистралите вървят по план.
"Ще трябват поне още 500 милиона лева, за да ми бъде по-спокойно, че има пари за всички магистрали", допълни Цеков.
По какво се работи в момента?
В момента се работи по скоростния път Видин - Ботевград, магистрала "Струма", магистрала "Хемус", магистрала Русе - Бяла и магистрала "Европа".А причината да не се строи през последната година и половина е стопанската непоносимост. Ако се разреши този проблем, строежът ще върне интензивните си темпове, коментират от регионалното министерство.
В бюджета за 2024 г. са заложени и 122 млн. лв. за проектиране на пътни участъци, в това число 7,2 млн. лв. за геоложки проучвания и избор на ново транспортно трасе между Асеновград и Рудозем.
Предвижда се обществената поръчка за проектиране да бъде обявена в началото на 2024 г., каза още министърът в отговор на въпрос за изграждане на скоростен път, който да свърже магистрала "Тракия" и Смолян през Чепеларе.
През септември миналата година Министерският съвет реши бъдещата автомагистрала от Русе до Велико Търново да бъде обявена за национален обект.
Обявяването на магистралата за национален обект трябва да улесни процедурите по одобряване на Подробния устройствен план (ПУП) на трасето, както и да доведе до по-бързи процедури за отчуждаване за поземлени участъци и да увеличи възможностите за инвестиции.
Автомагистралата е част от най-важния транспортен коридор Север-Юг, със значение не само за България, а и за цяла Европа.