Вместо заводи и развойни центрове - стари хангари, напукан асфалт и избуяла растителност. Такава продължава да е ситуацията с все още бъдещата икономическа зона край софийското село Доброславци. Съдебно дело блокира началото на работата, пише БГНЕС.
Закритата Първа изтребителна авиобаза трябваше да стане дом на инвеститори от автомобилната сфера в рамките на проект, "който за пръв път се случва в България, защото е фокусиран в определена индустрия и са отчетени специфичните изисквания на точно тези инвеститори откъм инфраструктура, довеждаща инфраструктура, зона за социални дейности".
Според плановете на държавата площта на Икономическата зона - Доброславци ще бъде обособена в три зони - парк зона с територия 400 дка, тренинг зона - 600 дка, както и производствена зона - 1900 дка.
За превръщането на летището в индустриална зона се говори от години, но дружеството беше създадено през март 2023 г. от тогавашното служебно правителство. Първоначалният капитал беше над 5,2 млн. лева, а се увеличи през юни т.г. с близо 45 млн. лева заради изграждането на довеждащи електропроводи и подстанция.
През август Национална компания "Железопътна инфраструктура" обяви обществена поръчка за идеен проект за довеждаща жп линия - с прогнозна стойност от над 303 000 лева без ДДС. Очаква се трасето да стига до северната гърловина на гара Илиянци.
За да се изгради довеждащата инфраструктура на зоната, в капитала на дружеството са апортирани почти 2,9 млн. кв. метра имоти от столичния район "Нови Искър". Нужно условие е тези земи да бъдат вписани в Имотния регистър.
На 2 юни тази година обаче съдия по вписванията към Софийския районен съд е излязъл с определение за отказ на заявлението, подадено от изпълнителния директор на икономическата зона. В мотивите е посочен чл. 32а от Правилника по вписванията. В него пише: "В случай че записаният във входящия регистър акт не отговаря на изискванията на закона или е неподлежащ на вписване, съдията по вписванията се произнася с определение за отказ".
От 19 юли насам се води дело по частната жалба на директора, но все още решение няма.
През лятото НАГ-София пък са върнали с указания за преработка предложението на зоната за изработка на подробен устройствен план.
Така летището в Доброславци си остава летище и до днес. От него излитат и кацат малки летателни апарати и освен това НСО го използва за автополигон. Трудно е да се каже, че това е пълният потенциал на някогашната авиобаза.