Изграждането на индустриална зона на мястото на старото летище и инвестиции в Тракийския университет ще са ключови за бъдещето на старозагорския регион по време на прехода от традиционна към нисковъглеродна енергетика. Това подчерта пред Money.bg Росица Райкова, началник отдел "Инвестиции" в Община Стара Загора.
Според одобрения от еврокомисията Териториален план за справедлив преход на област Стара Загора до 2035 г. ще може да се поддържа капацитет от 1 GW въглищни мощности като критичен резерв, но след това не се очаква те "да имат значима роля в енергийния микс на България", а до 2038 г. трябва напълно да излязат от него. Според изчисления на КТ "Подкрепа" 120 000 души в мини, електроцентрали и свързани с тях компании могат да останат без работа.
Ако тези хора наистина останат без алтернатива, има ли риск София, Пловдив и Бургас да "обезкървят" цяла Южна България? "Наистина това може да се случи и поради тази причина много настояваме земята на летището да стане общинска. Там би било най-подходящото място за индустриална зона, защото има всички качества - достъп до магистралата, огромни пространства и може лесно да се докара инфраструктурата", отговори Райкова.
По думите ѝ до края на годината ще са ясни условията, по които Стара Загора и останалите 10 прилежащи общини ще могат да кандидатстват по схемата за развитие на индустриални въпроси и така яснотата за проекта ще дойде "много преди 2030 г.".
"Изграждането на инфраструктурата отнема много време, но, ако имаме финансов ресурс, през 2031 г. - 2032 г. можем да я имаме изцяло изградена - с канализация, газ и улици. Тогава вече идват инвеститорите", коментира Райкова и подчерта: "Хората си тръгват, ако нямат добре платена работа. Фирмите ще дойдат, ако има хора, но и инфраструктура, която да ги удовлетворява".
Фактор са и кадрите. По думите ѝ университетът в Стара Загора "е едно от нещата, в които трябва да се инвестира: където има университет и то добър, там идват млади хора и е по-голяма вероятността тези хора след това да останат в града".
На събитие, организирано от германското посолство у нас, тя разказа за опита, който са ѝ споделили представители на местната власт, бизнеса и неправителствения сектор в Котбус - град също силно обвързан с въглищата, който от години преминава през своята трансформация.
![Pocицa Paйĸoвa и pъĸoвoдитeлят нa иĸoнoмичecĸия oтдeл нa германското посолство Mopиц Зaйлep](https://webnews.bg/uploads/images/81/4681/674681/768x432.jpg?_=1721051987)
Източник: Явор Николов
Pocицa Paйĸoвa и pъĸoвoдитeлят нa иĸoнoмичecĸия oтдeл нa германското посолство Mopиц Зaйлep
Райкова коментира, че в Германия имат "може би 20-30 години преднина", но това позволява да се видят както добрите, така и лошите решения. Затворените мини се рекултивират, като някои се превръщат в гори и лозя, докато други се пълнят с вода и около тях се изграждат курортни комплекси, а във все още работещи рудници се организират и туристически обиколки.
Котбус ще има високоскоростна жп връзка, която би го превърнала почти в предградие на Берлин, а в центъра се подготвя изграждането на завод, който ще ремонтира влакове от цялата страна и ще даде работа на 1200 квалифицирани специалисти от мините. Развива се и местният университет.
Въпреки това, подчертава Райкова, даже във вуза са песимисти за бъдещето на града. Профсъюзите, подобно на тези у нас, трудно виждат бъдеще без традиционната енергетика. А най-голямата грешка, която тя открива в прехода на Котбус, е допуснатият отлив на хора. Градът се нуждае от 10 000 нови жители, за да се върне на нивото си от преди няколко години.
На този фон и въпреки не твърде ясното си бъдеще, Стара Загора към момента отчита механичен прираст - и целта е тенденцията да не се обърне и след края на въглищната епоха.