Средно по 3800 камиона на ден и над милион годишно - това е само тежкотоварният трафик през ГКПП "Капитан Андреево". Граничният пункт се готви за мащабна реконструкция, за която знаем малко: кой ще я прави, колко време ще я прави и колко скъпо. Отговорите са, както следва, "Главболгарсторй", около година и 100 млн. лева. Сумата е впечатляваща на фона на прекратената миналата година процедура за същите дейности, когато очакваната цена беше наполовина.
"Неправилно планиране, неразбиране на ангажиментите на Агенция "Митници" към съответната ситуация, огромната отговорност на България като съпределен пункт с Република Турция", беше обяснението на директора на митниците Георги Димов, когато в края на миналата седмица заедно с финансовия министър Теменужка Петкова и журналисти посети пункта.
Невиждан трафик
Според Димов в целия свят има само един граничен пункт, който бие "Капитан Андреево" по трафик и това е "Исидро" между САЩ и Мексико.
В същото време, последната цялостна реконструкция на нашия ГКПП е от 2012-2015 г., а през следващите години са извършвани отделни дейности за повишаване на пропускателната способност.

Източник: БГНЕС
За този период обаче трафикът се е увеличил - особено след избухването на войната в Украйна. Затова и от две години Агенция "Митници" търси начин за нова реконструкция.
Какво ще се прави?
За разлика от прекратената след отстраняването на 6 от 7 оферти миналогодишна процедура, тази, при която сега е избран изпълнител, не е публична. Аргументът на властта - говорим за обект, свързан с националната сигурност.
И, все пак, защо цената скача двойно? "Реконструкцията не е една и съща, защото срещу 49 млн. лв. няма как да получи държавата и Европа това, което ще получи срещу 100 млн. лв. Това, което ще получи не само България, а и Европа, надхвърля възможностите и представите, на който и да е било", заяви пред журналистите Димов.
От думите му стана ясно, че ще се надгради върху вече известните дейности. В най-общ план, това вероятно означава:
- Нови трасета за вход и изход на камиони - 3 или 5, а тези за коли и автобуси пък ще станат реверсивни и ще се променя посоката им спрямо натоварването на пункта;
- Подобряване на рентгеновия контрол, нови везни и автоматизации на управлението на трафика;
- Много нови навеси, кабини и друга инфраструктура.
Въпреки заявката, че ремонтът ще е "невиждан", от митниците очакват подобрението в капацитета на ГКПП "Капитан Андреево" да е в рамките на 25%.
Пунктът е ограничен в площта си от жп линия и от река Марица. Евентуално изграждане на т.нар втори терминал северно от съществуващия тепърва ще бъде обект на анализ и ще изисква спогодба с Турция.
Ще се усети ли ремонтът?
Плановете са до 3 месеца реконструкцията да започне. Димов заяви, че ще има организация на движението, с помощта на която пътуващите не би трябвало да усетят строителните дейности.
По план те приключват преди началото на следващия летен сезон.
projekt
на 01.04.2025 в 09:14:13 #22 пъти повече пари....засекретено..... браво..... но според мен Путин е виновен......
n-a-7USLulGH
на 31.03.2025 в 21:06:56 #1Страшни крадци са тия от ГЕРБ. Уникални айдуци