В азиатските бизнес кръгове има една стара приказка: когато Китай кихне, Азия се разболява. Представете си какво се случва по време на пандемия, пише BBC.
Когато Китай затвори заради пандемията, веригите за доставки в региона пострадаха тежко и компаниите загубиха временно достъпа си до суровини и продукти.
Нищо не успя да избяга от кризата, дори и най-малкият артефакт, както открива студиото за метали и бижута ръчна изработка Royal Insignia, което от десетилетия продава на най-важните хора в югоизточна Азия.
Заради затворените граници компанията не е могла да изпълнява поръчките си. Royal Insignia получава ценните метали от Италия, а кутиите за подаръци - от Китай.
Главният мениджър Lin Yiqun посочва, че заради мерките и двете страни компанията не е успяла да получи доставки нито от ценните метали, нито от кутиите. "Важният урок за нас е, че трябва да имаш алтернативен източник на доставки", казва той. "Ако това нещо ни удари отново, как ще отговори? Поне за кутиите, със сигурност ще намерим друг доставчик".
Така за Royal Insignia и други компании по света пандемията ги кара да осъзнаят рисковете от това да зависиш от една държава за всичко.
Наученото започва да се материализира.
Скорошно изследване на QIMA показва, че 95% от американските компании започват да обмислят нуждата от доставчици във и извън Китай. Но дори и насред пандемията и продължаващата война между САЩ и Китай, е изключително трудно да се освободят изцяло от Поднебесната империя.
Около 87% от анкетираните компании посочват, че континентален Китай все още е в топ три на предпочитаните дестинации. Една от причините е и начинът, по който Пекин отговори на пандемията, според Стивън Линч, главен изпълнителен директор на Британската търговска камара в Китай.
"Компаниите, които имат вериги за доставки и произодствени дейности тук, много бързо получиха данъчни стимули и подкрепа за бизнеса", посочва той.
В същото време в Китай нараства апетита за продукти в момент, в който останалите държави забавят покупките заради кризата. През последните десетилетия Поднебесната империя се превърна от доставчик на продукти за света до един от най-важните клиенти. И тази година ще е единствената голяма икономика, която ще отбележи растеж.
През последните няколко десетилетия световната търговия бе определяна от Китай - и това няма да се промени скоро.