Китайската автомобилна индустрия е един то спечелилите от продължаващата война на Русия с Украйна. Откакто започна войната, европейски, японски и други големи имена от сектора на автомобилостроенето напуснаха руския пазар, докато Китай остана. Нарастващото търсене там му помогна да отбележи рекордна година и да надмине Япония като най-големия износител на автомобили в света, пише Business Inside, позовавайки се на доклад на Wall Street Journal.

По данни на Китайската асоциация за леки автомобили през 2023 г. Китай е продал най-малко пет пъти повече автомобили в Русия от бройката 160 000 през 2022 г.

Според изчисления в доклада 5,26 милиона автомобила, произведени в Китай, са били продадени в в чужбина през последната година, с около милион повече от автомобилните производители в Япония.

За Русия са отишли 800 000 от 2-те милиона допълнителни превозни средства, изнесени от Китай през 2023 г., според Journal.

Най-голямата китайска автомобилна компания Chery отбеляза бум в продажбите в Русия през посочения период, като е изпратила общо 900 000 автомобила в чужбина. Автомобилните производители Geely и Great Wall Motor отчетоха рязък скок в продажбите на автомобили в Русия.

Освен това и вътрешното търсене в Китай нарасна до обичайните си нива през 2023 г., като секторът на електрическите превозни средства донесе най-силния си растеж от няколко години, смята автомобилната асоциация. Китайският съперник на Tesla - BYD, например, изпревари компанията на Мъск като продаде най-много електромобили в света през последното тримесечие.

Откакто започна войната в Украйна, руската автомобилна индустрия не е това, което беше в сравнение с предвоенните времена.

Покупките на чуждестранни автомобили в Русия почти спряха, според доклад на изследователи от Йейл от юли. Комбинацията от скок на цените, слаби потребителски активности и намаляващо предлагане доведе до срив на вътрешните продажби на автомобили до приблизително една четвърт от времето преди войната.