Личната инфлация на гражданите на Руската федерация, ценявана по техните реални покупки, през януари тази година е нараснала с 1,6% спрямо декември. В същото време, според официалните данни на Ростат, цените за първия месец на 2018 година са се увеличили само с 0,3%. 

Както и в предишни години през първия месец на текущата година значенето на дефлатора (личната инфлация) рязко скача. При това средният размер на сметката на покупките в Русия през януари е спаднала с 10 процента, се съобщава в изследването на "Ромир", цитирано от vestifinance.ru.

През тази година ръста на личната инфлация се обяснява изключително с повишаването на цените на стоките - средно с 4% през януари в сравнение с декември. Най-голям принос в поскъпването имат цените на плодовете и зеленчуците - от 4% до 15%, за някои видове.

През януари спрямо предходния месец алкохолът е поскъпнал с 5,8%, цигарите - с 5,9%, а така също лекарствата - с +3,5%. Нараснала е и цената на бензина с 0,5% в сравнение с декември.

И все пак през януари 2018-а значението на показателите "лична инфлация" и официалната инфлация е два пъти по-ниско - съответно3,21% и 0,62%.

Всеки път дефлаторът през януари значително надхвърля показателя за инфлацията. Така например през миналата година личната инфлация също превишаваше официалната 5 пъти, през 2016-а и 2015-а - два пъти.

Цените традиционно растат в началото на годината след декемврийските разпродажби, търговците отново покачват цените през януари. Например през предходните две години личната инфлация през февруари спада с 0,3% в сравнение с януари.

Официалният индекс на инфлацията, предоставян от Ростат, не е толкова статистически, колкото социално-икономически показател. Това доказва и нобеловият лауреат за икономика Кристофър Симс.

Разработена от него методика "векторна авторегресия" доказва влиянието на временните изменения в макроикономическата политика, фактически скриват зависимостта между лихвените равнища на централните банки и нивото на инфлацията. По този начин официалните показатели за инфлация може да се смята за обективни с някои уговорки.

В основата на методиката на "Ромира" са заложени данни за реалните цени и реалното потребление на руснаците, получени с помощта на изследователско-статистическия панел на домакинствата Romir Scan Panel. 

Romir Scan Panel се базира върху данни за потреблението на 30 хиляди руски граждани, 11 хиляди домакинства в 180 града с население над 10 хиляди човека. Участниците в панела сканират баркодовете от всяко касова бележка за купените от тях стоки. Тези данни постъпват в онлайн режим в базата данни на панела.