Най-голямата компания в Германия в сферата на производството на отбранителна техника Rheinmetall, вече струва повече от най-голямата компания в Европа по приходи Volkswagen. Това стана факт след индустриалният гръбнак на страната претърпява огромна промяна към военна икономика, пише Fortune.

Rheinmetall утрои стойността си откакто Доналд Тръмп беше избран за президент на САЩ през ноември. Тръмп все повече отдалечава САЩ от ролята на страната на мирен посредник на Запада, увеличавайки очакванията на инвеститорите за скок в разходите за отбрана сред европейските членки на НАТО. Rheinmetall обеща разширение, за да отговори на европейските военни изисквания.

Междувременно цената на акциите на Volkswagen до голяма степен е в застой, на фона на съкращаване на разходите и несигурно търсене за в бъдеще.

В може би най-символичния пример за пренасочване на индустриалната база на Германия от автомобилната към военната е една сделка за нежелан завод на Volkswagen. Като част от преговорите си с работническия съвет за намаляване на капацитета, Volkswagen планира да спре производството във фабриката си в Оснабрюк и да я продаде, за да възстанови разходите.

Изпълнителният директор на Rheinmetall Армин Папергер заяви тази седмица че заводът в Оснабрюк би бил "много подходящ" и подходящ за разширяването на компанията, тъй като преместването в съществуващ обект би било по-евтино от изграждането на нова фабрика.

Папергер предупреди, че макар да няма концепция Rheinmetall да се премести на територията на Volkswagen, нещата все пак могат да се развият бързо.

Според друга информация през януари, китайски компании за електромобили са се появили като потенциални купувачи на нежелани фабрики на завода, което отразява нарастващата сила на страната в европейския автомобилен сектор.

"Целта трябва да бъде намирането на устойчиво решение за заводите в Оснабрюк и Дрезден. Отворени сме за разумно последващо използване на двата сайта. В момента няма конкретни планове за това", според говорител на автомобилната компания.

Говорейки пред германското издание ZDF във вторник, главният изпълнителен директор на Volkswagen Оливър Блуме каза, че има потенциални варианти за сътрудничество с Rheinmetall.

Volkswagen беше най-голямата компания в Европа по приходи през 2023 г., оглавявайки най-новия списък на Fortune 500 в Европа, след като реализира оборот от 348 милиарда долара.

Към момента на затварянето на пазарите в сряда, групата се класира като едва 46-ата най-ценна компания в Европа с пазарна стойност от едва 60 милиарда долара.

Голяма част от индустриалната мощ на Германия през 21-ви век е изградена върху доминиращия й автомобилен сектор, в който към 2023 г. работят около 780 000 души.

Volkswagen, заедно с конкуренти BMW и Mercedes-Benz, са сред най-големите производители на автомобили в света, докато компании, работещи в тяхната верига за доставки, като Bosch и Continental AG, наемат още стотици хиляди работници.

Германските производители на автомобили бяха оставени в перфектната буря от нарастващи разходи и спадащо търсене след инвазията на Русия в Украйна, конкуренцията от страна на и намаляващите потребителски настроения в Китай и по-бавното от очакваното навлизане на EV от шофьорите.

Миналата година Volkswagen беше влезе в битка със синдикатите, което доведе до значителни съкращения на производствения му капацитет и обещание за значително съкращаване на работната сила.

Бизнес възможност за отбранителните изпълнители на страната

На фона на заплахите на Тръмп да оттегли всякаква подкрепа за Украйна и да изтегли САЩ от НАТО, ЕС начерта план да похарчи до 800 милиона евро за програма за превъоръжаване в цяла Европа.