Интернет икономиката на Югоизточна Азия ще достигне 50 милиарда долара през тази година. Тя има солидни предпоставки да нарасне 4 пъти до 2025 г., показва съвместен доклад на Google и Temasek Holdings.

Тъй като все повече потребители купуват самолетни билети и резервират хотели чрез смартфоните си, регионалният онлайн пазар на пътувания е нараснал от 19.1 млрд. долара през 2015 г. до 26.6 млрд. долара през 2017 г.

Изследването обхваща 4 ключови сектора на интернет икономиката: пътувания, медии, споделени пътувания и електронна търговия.

Онлайн пазаруването и споделеното пътуване са в центъра на вниманието, след като Grab, Uber и Go-Jek привличат предпочитанията на потребителите със своите развиващи се бизнес модели.

От 12-те млрд. долара, инвестирани в интернет компаниите от Югоизточна Азия от 2016 г., 9 млрд. са набрани от т.нар. "еднорози" - стартъпи, оценени на повече от 1 млрд. долара. Регионът, който включва Сингапур, Индонезия и Малайзия, е набрал едва 1 млрд. долара през 2015 г.

Снимка 328835

Източник: Getty Images

"Това показва как глобалните и регионалните инвеститори са облагодетелствали най-големите и най-утвърдени интернет компании", се казва в доклада.

Ръстът се дължи на нарастващия брой нови потребители на смартфони. Югоизточна Азия ще има 330 млн. активни потребители на интернет месечно до края на 2017 г., което се равнява на броя на населението на САЩ, а цифрата се увеличи с повече от 70 млн. потребители от 2015 г. насам.

Продажбите на нови стоки чрез електронната търговия ще достигнат 10.9 млрд. долара брутна стокова стойност през 2017 г., което е почти двойно повече от през 2015 г., според доклада.

Очаква се пазарът на услуги за споделено пътуване в Югоизточна Азия, където яростно се конкурират Grab, Uber и Go-Jek, да се удвои до 5.1 млрд. долара през 2017 г., преди да достигне 20.1 млрд. долара през 2025 г.

"Милиони потребители ежедневно извършват транзакции и играят на платформите на тези компании, давайки им начален старт, тъй като те имат за цел да изградят услуги за цифрови разплащания, приети от онлайн и офлайн търговци", се казва в доклада.