Специализираният състав на Общинския експертен съвет по устройство на територията прие предварителния проект на подробен устройствен план за продължението на метрото в София от метростанция "Витоша" до "Студентски град" с три нови метростанции, съобщи кметът на София Йорданка Фандъкова.
Дължината на новото трасе е приблизително 3 км, като метростанциите по него са разположени на около километър една от друга.
С проекта се предвиждат три нови метростанции - първата на бул. "Черни връх" между ул. "Проф. Марин Големинов" и ул. "Димитър Манчев", втората до ул. "Проф. Георги Манев" и ул. "Стефан Савов" и третата на кръстовището на бул. "Симеоновско шосе" и ул. "Проф. Иван Странски".
Разширяването на Втората метролиния от МС "Витоша" до м. "Студентски град" ще се осигури удобна и бърза връзка между центъра и южните територии на града - кв. "Кръстова вада", кв. "Витоша ВЕЦ Симеоново", кв. "Витоша" и "Студентски град". Прогнозното натоварване на тази отсечка е от 45 000 пътници, съобщи наскоро директорът на столичния "Метрополитен" проф. Стоян Братоев.
Приемането на предварителния проект на ПУП е първата стъпка от процедурата по регулационното обезпечаване на новото разширение и резервирането на необходимия терен за неговата бъдеща реализация. Предстои окомплектоването на проекта с план-схеми на техническата инфраструктура и обявяването му по реда на Закона за устройство на територията.
В момента се изгражда участък от кв. "Хаджи Димитър" до "Левски Г" в район "Подуяне". Строителството на участъка върви в срок и се очаква да бъде изпълнен в края на 2025 година. Предстои да започне строителството на междинна метростанция между спирките "Сливница" и "Обеля", където се прави жп гара, има предвидена и автогара. Стойността на този проект е около 43 млн. лева. Метростанцията ще бъде разположена под пероните на жп гарата и изходите ѝ ще излизат, именно на тях.
"Не само метростанция, а има връзка и с депото, има 1,2 км релсови пътища. Целта е от гарата директно да влизат в метрото пътници от всички влакове по западното направление - Божурище, Кюстендил, Драгоман, Сливница и Костинброд", посочи проф. Стоян Братоев.
Следващото разшитение, което касае връзките с Околовръстния път на София е отсечката от метростанция "Люлин" до бул. "Петър Дертлиев". Това са две метроспирки, една от които междинна - между булевардите "Панчо Владигеров" и "Петър Дертлиев" и една на кръстовището между булевардите "Петър Дертлиев" и "Царица Йоанна".
Предвижда се този участък от столичното метро да обслужва втори и трети микрорайон на "Люлин", а също и частично първи микрорайон.
В момента най-големият квартал на София има само две метростанции. С новото разширение ще бъдат обслужени над 28 000- 30 000 души допълнително, като по-далечните прогнози са за 35 000 души.
Трасето на тази част от метрото минава изцяло под регулационно определения булевард "Царица Йоанна", затова не се предвижда отчуждаване на частни имоти. Булевардът, в момента има изпълнено само южно платно и трябва да бъде изпълнено, заедно с метрото и северното платно.