Икономическото забавяне в Съединените Щати има за последица също и забавяне на ръста на продажбите на персонални компютри - съобщи в изследователската фирма IDC, цитирана от „Ню Йорк Таймс".

По сравнение със същия период на миналата година, продажбите на персонални компютри в САЩ за първото тримесечие на 2008 година са нараснали с 3.5%, докато за целия свят ръстът е бил 14.6%.

На всички пазари увеличението на продажбите е дошло от лаптопите за сметка продажбите на настолни компютри. Моделът на компютърния пазар се променя от едно PC на домакинство към едно PC на човек, обяснява вицепрезидент на IDC.

Съединените Щати формират 23% от световния пазар на компютри, намаление от миналогодишните 25%. Основният въпрос според изследователите е дали отслабващата икономика ще окаже влияние и на други пазари освен САЩ.

Компанията Hewlett-Packard запазва позицията си на най-голям доставчик на компютри в света, като световният пазарен дял на компанията се е увеличил на 19.1% от 18.6%. В САЩ обаче H.P. остават на второ място след Dell, които в Щатите увеличават пазарния си дял на 30.9% от 27.7%. Продажбите на H.P. за първото тримесечие в САЩ са без изменения.

Трети в САЩ са тайванските Acer, а четвърти Apple. „Ябълката в света на не - уиндоус" продължава да увеличава пазарния си дял, като дори измества Toshiba. Увеличението в продажбите на Apple е над 25% и сега те имат 6.0% от пазара в САЩ.

Според IDC, двуцифреният ръст в продажбата на компютри в света ще се запази, но в САЩ растежът ще изостане от бавен до умерен.

Превишението на продажбите на преносими над настолни компютри, което се случи в САЩ, през другата година ще е факт и в останалата част на света. Ще намаляват продажбите на не маркови компютри, компилирани от малки търговци с части, идващи главно от Тайван.

Според едно друго изследване на Gartner, пазарният дял на компанията на Стив Джобс в САЩ  е 6.6% и продажбите са се увеличили за три месеца с цели 32.5%, което спрямо установеното от  IDC е далеч по-оптимистично.