2021 бе изключително интересна година за европейския пазар на мобилни телефони. В началото ѝ имаше знаци, че пазарът ще се възстанови след тежката 2020 г. Но COVID-19 продължи да оказва значително влияние и след стихващата несигурност се появи друг проблем: недостигът на компоненти.

Така възстановяването през 2021 г. бе само частично, отбелязват от Counterpoint Research. Пазарът расте с 8 процента през изминалата година, но не успява да компенсира 14-процентния спад от 2020 г.

2021 г. бе интересна и поради друга причина: лидерът на пазара се смени цели четири пъти.

Благодарение на първите си модели с 5G, пуснати през есента на 2020 г., Apple започна 2021 г. силно и завзе водещ пазарен дял от 34 процента. През февруари Samsung пусна своите S21, с което корейският производител записа 24 процента ръст на продажбите спрямо януари и се завърна на първата позиция. От май нататък обаче Samsung започна да изпитва проблеми заради свързани с COVID-19 затваряни на заводи във Виетнам.

Снимка 562330

От своя страна това отвори вратата на Xiaomi и през юни китайската компания успя да се изкачи на първо място в Европа за първи път. Лидерството бе краткотрайно, след като Samsung отново си върна короната благодарение на силните продажби на моделите от серия А и увеличи преднината си след пускането на Galaxy Z.

През ноември 2021 г. отново имаше промяна: iPhone 13 помогна на Apple да застане начело през последните два месеца на годината. И през декември компанията записа най-високия си пазарен дял в Европа в историята.

Въпреки трудностите през годината, които също включваха недостиг на компоненти, Xiaomi бележи впечатляващ ръст от 50 процента. Още по-силно растат три други китайски компании - Oppo, Vivo и Realme. В същото време Huawei отчита 90 процента спад и държи едва 1 процент дял.

Снимка 562329