Започнала като стартираща компания в България преди четири години, днес логистичната платформа Truckspedia вече функционира в цяла Европа с една цел - да дигитализира и опрости свързването на товари и камиони на Стария континент.
Започвайки като стартъп, от фирмата опитват да потърсят чуждо финансиране, но в крайна сметка заради дългия процес решават да започнат със собствен капитал. Това споделя в студиото на Money.bg Петър Стоянов, който е създател на бизнеса.
"Ние свързваме товародателите с транспортните фирми, като фокусът на самата платформа е да елиминира колкото се може повече прекупвачите, защото те вредят изключително много на този бизнес. Освен това автоматизираме целия този процес по това да се публикува един товар, да се намери транспортна фирма, да се предложи цена.
След това трябва да се изяснят детайли като регистрационни номера на транспортните средства и имената на шофьорите. Цялото това нещо се случва в платформата - без имейли и без телефонни разговори. Това е идеята", споделя предприемачът.

Според Петър Стоянов един от най-големите проблеми на транспортния бизнес в Европа в момента е фактът, че има огромен брой посредници. Това води до изключително ниски приходи за транспортните компании.
От раждането на идеята за този бизнес, до неговата реализация минават близо четири години. Едва преди около шест месеца "Тръкспедия" започва да функционира. За този кратък период бизнесът се разраства сериозно, като вече в платформата са регистрирани над 1500 камиона и над 700 транспортни компании.
"Доскоро фокусът ни беше български компании, транспортни главно. Сега ще опитаме да популяризираме платформата повече и в Европа чрез събития в Германия и Австрия."

Източник: iStock by Getty Images
Големият потенциал на България в бизнеса с логистиката
Предприемачът е категоричен, че потенциалът на страната ни в логистиката е много голям.
"България се намира на страхотно място. Една от най-големите флотилии в Европа е българска, като говорим за превозни средства. Така че, потенциалът е огромен, като пак казвам - ние сме фокусирани не само в България, а и в Европа", споделя ни Стоянов.
Мениджърът коментира един парадокс за бизнеса след пълноправното влизане на страната ни в Шенген. Опашки по границите вече няма, но от компаниите товародатели намаляват т. нар. "навло" или сумата за превоз.
Относно предстоящото влизане на България в еврозоната, Петър Стоянов смята, че то със сигурност ще окаже благоприятно влияние на целия сектор.
Митата на Америка и липсата на шофьори са нарастващ проблем
Създателят на Truckspedia е на мнение, че предстоят "много интересни неща", заради митата на Доналд Тръмп.
"Това ще дойде в Европа и ще повлияе на транспортния бизнес негативно. Ние се занимаваме със сухопътенв транспорт, но този сухопътен транспорт от Сан Франциско до Ротердам като дойде, той трябва да се вземе с камион, който да ни докара ананаса до хладилника. И това нещо ще рефлектира върху нас."
Петър Стоянов коментира, че едно от най-големите предизвикателства за транспортния бизнес в момента е липсата на шофьори. Според предприемача отливът на кадри става все по-видим.
"Този проблем е познат на всеки, който се занимава със сухопътен транспорт - шофьорите. Това е огромен проблем. Няма работна ръка. В последно време не само в България, а в цяла Европа, доста компании се насочват към това да вкарват чуждестранна работна ръка отдалеч.
Аз имам приятели, които се занимават само с това, да вкарват хора от азиатските държави - Узбекистан, Казахстан, Пакистан, които са не по-лоши от нашите шофьори, говорят перфектно английски език и нямат някакви огромни изисквания, а си вършат работата. И аз мисля, че това е някакво решение, което може и да подобри бизнес средата."
Truckspedia използва все повече изкуствен интелект, който пести време на бизнеса. Създателят на платформата обаче вярва, че AI никога няма да вирее без естествен интелект и технологията няма да измести човека.
Цялото интервю може да гледате във видеото!