България е една от водещите транспортни сили в Европа, до съвсем доскоро нямамше модерна платформа, която да автоматизира превозите. Именно това вдъхновяма младият предприемач Петър Стоянов да създаде Truckspedia. А амбицията му е този бизнес да покори Европа. А после и Америка.
"Това е платформа за автоматизиране и оптимизиране на логистичните процеси на Стария континент, като използва алгоритми на изкуствен интелект за свързване на свободни товари със свободни камиони, както и много други важни за логистиката функционалности. Това, което искам е да представяме България в Европа, нали сме IT нация. Следващите ни бизнес цели са американския пазар", разказва Стоянов.
Нещата вече се случват. Миналата година стартъпът на Петър Стоянов беше отличен с втората награда в националния конкурс на Фонда на фондовете "Най-добър младежки стартъп в България 2024". Малко след това две големи компании вече са му се доверили - най-голямата швейцарска компания за транспортни разходи Invoitix, както и българската петролна Insaoil. Швейцарското дружество предлага на абонатите на платформата застраховки на навлото на товарите, а Insaoil - по-ниски цени на горивата.
![Снимка 703658](https://webnews.bg/uploads/images/58/3658/703658/640x.jpg?_=1739459207)
Как точно работи платформата?
Най-общо казано, клиентът публикува товара си, а транспортните фирми го разглеждат и обявяват на каква цена биха продали услугата си за превоз. При взаимен интерес се отваря панел с чат функция, където страните се доразбират, обменяйки си всякаква информация.
![Снимка 385686](https://webnews.bg/uploads/images/86/5686/385686/640x.jpg?_=1549965310)
Източник: iStock
Накрая контрагентите подписват заявката и тя се изпраща на товародателя, на транспортната фирма и на шофьора. Шофьорите разполагат със самостоятелна система, която се нарича driver portal и където могат да виждат само информацията, която ги интересува, както и да качват товарителниците (CMR) след разтоварване.
Когато мечтата за по-бързи транспорт и логистика става реалност
Петър Стоянов казва, че винаги е искал да се занимава с транспорт и логистика. Всъщност, предприемачът продължава и бизнеса на своя баща, който е имал малка фирма с такава дейност. Освен семейния пример, образованиет осъщо му помага. През 2019 година Стоянов получава престижна международна диплома по транспорт и логистичен мениджмънт.
Въпреки, че компанията е още нова, Truckspedia бързо развива все повече функционалности, които други подобни платформи не предлагат. Една от тях е именно употребата на изкуствен интелект, който да свързва товарите с камионите.
"Предлагаме и екип от диспечери, които имат богат опит в големи спедиционни компании и които добре знаят как да намерят най-подходящите товари за свободните камиони. Ние разработваме собствени алгоритми, които да позволяват лесен обмен на транспортни документи (CMR), както и тяхното прочитане и генериране на информация чрез AI."
Клиентите на платформата от своя страна могат да ползват и детайлни оперативни статистики за извършената от тях работа, като данни за транспортни заявки, финанси, товари, шофьори и камиони.
Петър Стоянов смята, че бизнес климатът в страната ни е добър и тепърва ще виждаме много нови и модерни компании.
"В България стартъп екосистемата се развива добре. Страната ни става все по-хубаво място за развиване на такъв тип бизнес, защото IT хората ни са много добри, цената на труда им все още е конкурентно предимство спрямо различни западни държави", обобщава Стоянов.
Предприемачът е горд, че към момента Truckspedia е първата платформа в Европа, която предлага напълно автоматизирано публикуване на товари и че благодарение на иновативната AI технология, всичко се случва без излишни усилия. Осъзнава обаче, че това да си първи, освен с предимства, е свързано още с големи отговорности и упорита работа.