Първите влакове на водород скоро ще започнат да превозват пътници в Германия, пише Bloomberg. След дълъг пробен период по 123-километрова линия в Долна Саксония, търговските операции започват през март 2022 г., казва Кармен Швабл, управляващ директор на жп оператора LNVG.
Влаковете са произведени от Alstom. 14 Coarda iLint ще обслужват регионалната линия между Букстехуде край Хамбург и крайбрежния град Куксхафен.
Alstom промотира водородните влакове като алтернатива на дизеловите от над пет години. Освен в Германия, вторият най-голям производител е спечелил поръчка и от националните железници във Франция за производството на влак, който ще използва и водород, и електричество. Поръчки има и от Италия.
Конкурентната Siemens също разработва водородни влакове. По-рано миналата година компанията съобщи, че до 2024 г. ще започнат първите проби в Германия. Локомотивът с два вагона ще има максимална скорост от 160 км/ч и ще може да бъде презареждан за 15 минути. Той ще обслужва три града в Баден-Вюртемберг и ще песи 330 тона CO2 годишно. Предстои разработването на модел с три вагона и заряд за 1 000 км.
Прогнозира се, че европейят пазар за водородни влакове ще нарасне до десетки милиарди долари.
Макар че батериите и контактната мрежа могат да бъдат използвани за електрифициране на жп превозва, те не винаги са практично решение в зависимост от маршрута.
По-рано тази седмица депутатите от Европейския парламент постигнаха съгласие да направят климатичните цели на съюза задължителни. По-строгите правила ще засегнат редица индустрии от транспорта до производството на енергията.
Едва 54% от жп линиите в съюза за електрифицирани, сочи още статистиката, което ще накара операторите да инвестират повече в чисти технологии, за да заменят дизеловите локомотиви. Така анализаторите на Morgan Stanley изчисляват, че до средата на века секторът в Европа ще генерира между $24 млрд. и $48 млрд. продажби. Alstom очаква над 5 000 пътнически композиции, които сега използват дизелово гориво, да бъдат заместени до 2035 г.
В Австрия федералната жп компания OBB проведе изпитания на водородния влак на Alstom миналата година и сега оценява как се е представил той спрямо останалите системи, които искат да изместят дизела. Засега е ясно, че за по-дългите дистанции водородът има предимство, а локомотивите на батерии са по-подходящите за кратки дистанции.
Изчисления на Bloomberg NEF показват, че най-евтино за операторите излиза, когато влаковете се движат на батерии. Следва дизела, водорода и контактните мрежи.
navy
на 24.04.2021 в 09:26:57 #1Водородът е скъпа алтернатива на батериите. За добиване на водород се използва електричество, а метода-електролиза е с ниско КПД. Следва обратно преобразуване от водород в електричество в превозното средство чрез водородна клетка, което отново е с ниско КПД. При батериите съхранението на електроенергията е директно и с високо КПД над 90%. Какъв е смисълът да се преминава през фаза водород след като има такива драстични загуби на енергия.