Свръхзвуковите полети са мечта за мнозина. Те знaчитeлнo щe намалят вpeмeтo зa пътyвaнe мeждy световните иĸoнoмичecĸи цeнтpoвe, което ще е от огромна полза както за гражданите, така и за международния бизнес.

Така полет между Париж и Ню Йорк ще отнема по-малко от 3 часа и половина, а между Сан Франциско и Токио - едва 6 часа.

Американският стартъп Boom, който се е наел с тази нелека задача, вече набра финансиране от 100 млн. долара, за да създаде прототип на свръхзвуковия си самолет в намален мащаб. Първият изпитателен полет се очаква до края на настоящата година, съобщава Le Monde.

Този пътнически самолет ще може да лети от Ню Йорк до Лондон за по-малко от 4 часа

Този пътнически самолет ще може да лети от Ню Йорк до Лондон за по-малко от 4 часа

Летателният апарат ще лети със скорост от над 2300 км/ч

Целта на компанията е да възстанови свръхзвуковите пътнически полети повече от 15 години след последния курс на легендарния Конкорд.

2.2 пъти по-бърз от звука

Самолетът, наречен Overture, може да лети 2.2 пъти по-бързо от скоростта на звука, или почти 2300 км/ч. Това е малко по-бързо от европейския му предшественик и около 2.5 пъти по-бързо от днешните самолети. Самолетът ще може да превозва 55 пътници, срещу 100 за Конкорд.

Летателният апарат има за цел дa ce движи пo-бъpзo oт ĸoйтo и дa e дpyг пътничecĸи caмoлeт, cъздaвaн няĸoгa, нo билетът за него да е на cъщaтa цeнa ĸaтo нормален полет в бизнec ĸлaca.

Технологията не е най-голямата пречка пред полетите с 6500 км/ч

Технологията не е най-голямата пречка пред полетите с 6500 км/ч

В бъдеще свръхзвуковите самолети ще летят заедно с обикновените

"Това е подобно на броя на местата в бизнес класа и първа класа на дълги разстояния", обяснява през 2017 г. Блейк Шол, основател и шеф на компанията.

Преди всичко Overture трябва да намали оперативните разходи. "Те бяха много важни за Конкорд, особено заради разхода на гориво", припомня Шол. Той обещава, че неговият самолет ще се възползва от най-новите технологични постижения: ще бъде по-лек, по-аеродинамичен, по-икономичен.

Първоначално Boom гарантира, че трансатлантическият полет ще струва само 5000 долара, почти половината от последните полети на Конкорд. Впослествие компанията се отметна от това обещание.

Забавяния

Снимка 399017

Източник: Boom

Освен намеренията, много въпроси остават без отговор. Например, компанията все още не е намерила производител на двигатели, въпреки че Шол заяви пред списание Forbes, че води разговори с основните играчи в сектора. А забавянията се натрупват.

Първият тестов полет първоначално беше планиран за 2017 г. А първият пътнически полет, обявен за 2020 г., вече не се очаква преди 2023 г. Boom трябва да намери и ново финансиране: цената на проекта се оценява на 6 млрд. долара.

Създадена през септември 2014 г., в момента компанията има само няколко десетки служители, главно инженери. Те са бивши кадри на Nasa, Boeing, Lockheed Martin и SpaceX - космическата компания на Илън Муск, която служи като пример за подражание. "Те доказаха, че един новодошъл може да прави невероятни неща", възхищава се основателят на Boom.

От Токио до Сан Франциско за под 6 часа? Скоро може да е възможно

От Токио до Сан Франциско за под 6 часа? Скоро може да е възможно

Japan Airlines планират да пуснат полети със свръхзвукови самолети

Стартъпът получава помощ и от екипите на Virgin Galactic, компанията на милиардера Ричард Брансън, който иска да изпрати туристи в космоса.

76 поръчки

Въпреки търговския провал на Конкорд, "авиокомпаниите са изключително заинтересовани от нашия проект", уверява Шол през 2017 г. Оттогава Бум кандидатства за 76 поръчки.

Virgin Atlantic ще получи първите 10 самолета. Japan Airlines, която инвестира 10 млн. в стартиращата компания, е заявила 20 свръхзвукови самолета. Други три компании, чиито имена не се съобщават, също са поръчали самолети.

Lockheed Martin разработва свръхзвуков пътнически самолет

Оръжеен гигант разработва свръхзвуков пътнически самолет

С него полетът от Ню Йорк до Лондон ще трае само 4 часа

Шол определено има амбиции. Предприемачът вече си представя, че самолетът му изпълнява над 500 маршрута по света.

Той очаква търсене на 1300 летателни апарата през първите 10 години. При цена на самолета от 200 млн. долара, "това представлява потенциал от 260 млрд. долара", смята той.

И разкрива голямата си цел: "В дългосрочен план целта е да се свърже всеки град в света за по-малко от 5 часа и само за 100 долара".