Американският оръжеен гигант Lockheed Martin ще разработва свръхзвуков пътнически самолет. Компанията ще си партнира с производителя на свръхзвукови летателни средства Aerion Corp., за да проучи как да проектира и произвежда бизнес самолет, който лети по-бързо от скоростта на звука, съобщиха двете фирми в съвместно изявление.
Lockheed Martin е вторият могъщ бизнес партньор, който ще работи с Aerion. Компанията вече работи с Airbus по дизайна на своя бизнес самолет - AS2, a самолетното подразделение на General Electric ще създаде двигателя за самолета.
Оръжейният гигант вече си партнира с космическата агенция НАСА, за да развие по-тих свръхзвуков самолет.
Ударните вълни, предизвикани от свръхзвуковите летателни средства, са предизвикателство за стартиращите фирми, които искат да съживят пътническите свръхзвукови пътувания. Американски закон от 1973 г. забранява свръхзвукови полети над земята.
"Що се отнася до свръхзвуковото ноу-хау, способностите на Lockheed Martin са добре известни и всъщност легендарни. Заедно с Lockheed Martin споделяме ангажимент за дългосрочното развитие на ефективни граждански свръхзвукови самолети", заяви милиардерът Робърт Бас, президент и основен спонсор на Aerion.
Първият полет е планиран за 2023 г. Авиокомпанията за бизнес полети Flexjet вече поръча 20 самолета AS2 през 2015 г.
Aerion AS2 е 12-местен пътнически самолет, който може да лети с максимална скорост над вода от 1.4 маха (около 1700 км/ч). Може да транспортира пътниците от Ню Йорк до Лондон за около 4 часа, намалявайки времето за полета с около 3 часа.
Търговските свръхзвукови полети приключиха през 2003 г., когато бе последният курс на легендарния Конкорд. Той бе пратен в почивка след фатална катастрофа и намаляващо търсене.
Aerion не е единствената компания, която се опитва да възроди свръхзвуковите пътнически полети. По-рано този месец Japan Airlines подписаха обвързващо споразумение за 10 млн. долара с базираната в Денвър Boom Supersonic, според което могат да купят 20 свръхзвукови самолета. Милиардерът Ричард Брансън обяви, че неговата компания Virgin Group има правото да купи първите 10 самолета на Boom.
Основателят на Boom Блейк Шол твърди, че компанията разработва самолети, които могат да пътуват със скорост 2.2 маха (над 2600 км/ч) - скорост, която може да намали пътуването от Сан Франциско до Токио до 5 часа и половина.