Използването на мобилни устройства от страна пътници могат да бъдат опасни за самолетите Boeing 737 и 777, пише Bloomberg.
Всъщност, всички радио сигнали могат да причинят вреда, като за това се алармира в доклад, изготвен през 2014 година от Федералната авиационна администрация на САЩ.
Оказва се, че повече от 1 300 самолета от посочените модели, които са регистрирани в САЩ, са били оборудвали с специални екрани, намиращи се в пилотската кабина, които са уязвими от Wi-Fi, мобилни телефони и дори други извънчестотни устройства като метеорологичен радар.
Според доклада на службата уязвимите дисплеи са произведени от компанията Honeywell International Inc. Тези устройства трябва да бъдат заменени до 2019 година от авиационните компании.
Докладът констатира и че потенциално към днешна дата има стотици самолети, оборудвани с опасните дисплеи, които летят.
Boeing разбира за потенциалния проблем през 2012 година по време на тест, но подобни забележки не е имало на самолети, според говорителя на компанията. Производителят Honeywell пък има информация само за 1 случай, при който в пилотската кабина на Boeing 737 на самолета изгасват всичките 6 дисплея.
Засегнатите самолети Boeing 737 обаче, които участваха в две фатални катастрофи в рамките само на 5 месеца, са представители на модел от следващо поколение - Boeing 737 Max. Те са оборудвани с дисплеи, произведени от фирмата Rockwell Collins.
Считано от миналата година с решение на Конгреса използването на мобилни телефони за разговори в самолетите е забранено по време на полет, въпреки че през 2013 година авиационната администрация на САЩ поиска забраните за употреба на телефони да бъдат премахнати.
Самолетен режим
Към момента пътници в някои от авиокомпаниите могат да използват опцията "самолетен режим", която позволява използването на Wi-Fi честоти. Според специалисти обаче мобилните апарати работят на по-високи нива на мощност, понеже сигналите трябва да достигнат до клетъчна кула на оператор, а не само до антена или рутер.
Потенциални катастрофи
През месец септември 2018 година пилотите на самолет Boeing 737-700 забелязват, че по време на полет някои от показателите на самолет се изключват и разсейват. Впоследствие основният дисплей на машината губи сигнал. Тогава пилотите решават моментално да предприемат кацане и не се стига до инцидент.
През месец януари 2017 година катастрофата изглеждала много близо, след като по време на полет от Коста Рика изведнъж изгаснали всички дисплеи и компютри за управление в пилотската кабина. В същото време самолетът се намирал над планински терен, което не позволявало кацане. Ситуацията била овладяна пилотите. Те обаче са категорични, че ако тази авария се е случила по време на лоши атмосферни условия или през нощта, е можело да се стигне до най-лошия сценарий.