Мечтата на много деца е да станат астронавти, но едва малцина от тях успяват да я осъществят. Обикновено те са учени, преминали през сериозни обучения, тестове и тренировки. През последните години обаче се появи нова мода сред богатите, а именно - космическият туризъм. Наскоро годеницата на основателя на Amazon Джеф Безос прекара няколко минути в Космоса, заобиколена от известни жени. Според неофициални данни цената на едно такова преживяване достига десетки милиони долари.
Американският ютубър Марк Робър успява да подари "пътуване" до Космоса, като инвестира 5 милиона долара в сателит с екран, който да прожектира снимки на фона на Земята. Всеки може да изпрати своя фотография напълно безплатно. Очаквано, желаещите са много, което прави опашката от чакащи дълга. Когато снимката бъде излъчена в Космоса, компанията изпраща обратен имейл на автора с линк към изображението. Сателитът може да бъде следен по всяко време, като се потърси в системата Satellite tracker 3D с името SATGUS.

Източник: YouTube
Разбира се, проектът не е финансиран самостоятелно от Робър. Негови партньори са компанията за телекомуникационни услуги T-Mobile и Google Pixel, която осигурява екрана. За направата на SAT GUS ютубърът си партнира с американската компания за проектиране на сателити Tyvak International. Макар SAT GUS да е изстрелян с ракетата Falcon 9 на SpaceX, Илон Мъск не е спонсор на проекта.

Източник: YouTube
Марк Робър не е обикновен влогър. Интересът и познанията му за Космоса са резултат от дългогодишна работа като част от екипа на НАСА в Лабораторията за реактивно движение. По-късно е бил инженер-механик в Apple. В момента управлява своята компания CrunchLabs, която се занимава с проектирането на играчки, като запознава децата с начина им на работа, науката и основните физични закони.

Банкерката, която напуска работа, за да прави видеа за YouTube и днес печели над $1 милион
Коя е тя?
Каналът му в YouTube има над 68 милиона абонати. Част от тях бяха поканени да гледат на живо изстрелването и стартирането на SAT GUS. Във видеото за проекта той рекламира предстоящия лагер на CrunchLabs, а абонираните да получават кутиите с играчки, ще имат привилегията да бъдат по-напред на опашката с чакащи снимката си на сателита.
Проектът SAT GUS е не само умел маркетинг трик от страна на един създател на съдържание, но пренася широката общественост по-близо до Космоса от всякога. Дали тази инвестиция е основателна обаче?
По първоначална информация сателитът няма да осъществява странична дейност, a основната му цел е да засили гражданското участие в изследването на Космоса. С възможностите на модерните технологии тези фотографии могат да бъдат създадени лесно с помощта на приложение за обработване на снимки или дори с изкуствен интелект.