Секторът на игрите в Литва е готов за сериозен растеж през следващите няколко години, движен както от местни, така и от чуждестранни разработчици на игри.

Разработването на видеоигри от няколко години е ключова част от нововъзникващия сектор на технологиите и иновациите в Европа. По-специално Полша си създаде име като източник на някои от най-изобретателните, авангардни и най-продаваните игри в света. Наистина игрите вече са неразделна част от националната марка.

Индустрията на игрите е толкова важна за Полша, че през 2019 г. Варшавската фондова борса (WSE), най-голямата в региона, й посвети индекс, WIG Games Index, част от стратегията на борсата за привличане на технологични компании.

Сега Полша е последвана от северната си съседка Литва, която желае да грабне част от това, което става все по-голяма индустрия.

Понастоящем видеоигрите се играят от над три милиарда души по света, като индустрията около тях се развива по-бързо от всякога. Видеоигрите и мобилните приложения все повече навлизат в ежедневието и достигат до нови кохорти, като средната възраст на геймъра вече се повишава до 35 години.

Според Global Entertainment and Media Outlook 2022-26 на PwC секторът на игрите ще струва 321 милиарда щатски долара до 2026 г.

На този фон Литва се превърна в централен център за разработчици и създатели.

Индустрията за разработка на игри в страната предлага сериозни възможности за по-нататъшен растеж. Тя генерира над 200 милиона евро приходи през последните няколко години и в момента включва около 115 компании, в които работят над 2500 души, според данни на Invest Lithuania, агенция от публичния сектор, която предоставя инвестиционна подкрепа за международни компании, които искат да разположат операции в държава.

Около 90 процента от компаниите в литовската игрална индустрия се намират във Вилнюс, включително няколко гиганта.

Nordcurrent - ​​международен издател и разработчик на ежедневни игри като Cooking Fever, Happy Clinic и Pocket Styler - продължава да расте въпреки вече успешната си история като най-голямото студио за игри в Литва.

Преместване

Wargaming — беларуски разработчик, който частично се премести във Вилнюс през 2020 г. - разработва изключително популярните игри World of Tanks и World of Tanks Blitz за смарт устройства, както и обслужва други проекти на Wargaming извън офиса във Вилнюс. Компанията също така планира да увеличи броя на служителите в новите си съоръжения до няколкостотин.

Освен това, екосистемата за разработка на игри Unity — понастоящем оценена на 5,5 милиарда евро — избра Вилнюс като първия град извън Дания, който да създаде операции. Други забележителни компании включват Belka Games — която привлича над 100 милиона играчи месечно — и No Brakes Games, които разработиха хитовата игра Human: Fall Flat.

"Основахме нашата компания във Вилнюс през 2002 г., когато видеоигрите бяха нишов сектор тук", казва Виктория Трофимова, главен изпълнителен директор на Nordcurrent.

"Оттогава интересът към игралната индустрия расте всяка година. Основната причина е достъпността на игрите за много по-широка аудитория, отколкото в началото на 2000-те години, преди навлизането на 4G, магазините за мобилни приложения и безплатните модели за игра. Мобилните игри бързо се превръщат в медиен канал, превъзхождащ телевизионната и кино продукцията", добавя тя.

Сред причините компаниите за игри да се преместят във Вилнюс са благоприятната бизнес среда, водещият технологичен и ИТ сектор - както и разрастващата се игрална сцена.

В допълнение, с курсове за разработка на игри, предлагани в три образователни институции, има нарастващ набор от таланти от млади професионалисти.

Само девет процента от служителите са ангажирани с административни задачи, а останалите са активно участващи в производството на игри, литовският бизнес за игри е концентриран предимно върху създаването на игри. Местните студия за игри непрекъснато се стремят да наемат начинаещи таланти, като специалистите в областта на технологиите, инженерството, анимацията и дизайна на игри и звук са особено търсени.