От създаването си до днес YouTube се превърна от развлекателна платформа за видеосъдържание до средство за основен или допълнителен доход на милиони хора по-света. Макар Spotify и TikTok да изместиха фокуса ни, платформата си остава предпочитана от много потребители и бизнеси.

Според проучване на Oxford Economics създателите на съдържание, рекламодателите и потребителите в YouTube са допринесли с 55 милиарда долара за БВП на САЩ през 2024 година. Това включва не само влогъри, за които това е основен източник на доходи, но и разработени бизнеси в други сфери. Те използват приложението за популяризиране на фирмите си, привличане на нови клиенти и допълнителни приходи.

Такъв пример е строителната фирма на братята Пъркинс, които в момента печелят повече от видеосъдържание, отколкото от основния си бизнес. Каналът им има над 1 милион абонати, а 90% от приходите им са от реклами и спонсорства. Така платформата не влияе само на благосъстоянието на собствениците на бизнеса, но и на работниците им под формата на бонуси.

Историята на братята Пъркинс не е единствената. 79% от малките и средни предприятия, които използват приложението, казват, че то е от съществено значение за бизнесите им. През миналата година YouTube е поддържал 490 хиляди работни места в САЩ, се посочва още в доклада.

Банкерката, която напуска работа, за да прави видеа за YouTube и днес печели над $1 милион

Банкерката, която напуска работа, за да прави видеа за YouTube и днес печели над $1 милион

Коя е тя?

Как видеосъздателите печелят пари от платформата?

За да започнат да монетизират съдържанието си, създателите трябва да бъдат приети в Партньорската програма на YouTube. Те трябва да отговарят на определени условия като брой абонати, продължителност на гледане, географско местоположение и други.

Един от основните начини за приходи е чрез рекламите, които се излъчват преди или по време на видеото. Благодарение на Партньорската програма, платформата дава 55% от таксите на ютубърите. Част от средствата от платената услуга YouTube Premium, която премахва нежеланите клипове, също достигат до влогърите. Така приложението е намерило начин да печели и от рекламите, и от тяхната липса, без да ощетява създателите на съдържание.

Снимка 625226

Източник: iStock by Getty Images

Разбира се, друг вид промоция са директните спонсорства, при които рекламодателите се свързват пряко с канала. Така сумата не минава през приложението.

Феновете също могат да подкрепят любимите си създатели, като закупят специализиран продукт (съобщение, видео или стикер) или направят подарък по време на излъчване на живо. Друг вариант е платено месечно членство, при което получават ексклузивно съдържание.

Много от популярните ютубъри имат свой мърчандайз, като продават стоки със своя бранд. Някои стигнаха по-далеч, като създадоха компании за производство на храни, напитки, козметика и дрехи.

YouTube продължава да прави промени, с цел запазване на интереса на аудиторията и разрастване на влиянието му върху бизнеса. Ефектът му не е само върху икономиката на САЩ, но и върху европейската. Според данни на Radius платформата е допринесла с 5,5 милиарда евро за БВП на ЕС през 2022 година.

Най-популярните инфлуенсъри, които печелят до 20 пъти повече от мениджъри на големи компании

Най-популярните инфлуенсъри, които печелят до 20 пъти повече от мениджъри на големи компании

Първите в класациите се превръщат в лидери на мнение, а бизнесите печелят нови рекламодатели