В навечерието на годишните награди на германската икономика в предаването Money.bg по телевизия Bulgaria On Air ви срещнахме с главния управител на Германо-българската търговско-индустриална камара д-р Митко Василев.
С него направихме годишен разбор на икономически отношения между двете страни, поговорихме за шансовете на България все още да привлече гиганта Volkswagen и за планираната инвестиция у нас на една от най-големите германски банки Commerzbank.
Господин Василев, ще има ли пореден рекорд на взаимния стокооборот между България и Германия?
Много се надявам да се случи. Но ако се случи, то ще бъде със съвсем малко, което пак ще бъде поредния рекорд - може би от 1 до 3% нарастване във взаимния стокооборот или в най-лошия случай да имаме стагнация. Разполагаме с данните от десетмесечието на 2019-а. Все пак нека си дадем сметка, че за един период от около 10 години този стокооборот нарасна до 3.2 до 8.3 милиарда евро, което значи повече от 2 и половина пъти. Изгледите са добри, аз се надявам на още едно положително развитие, отново рекорд, макар и не с такъв голям темп на развитие.
Това означава ли, че достигаме максимума на потенциала на икономическите отношения между двете страни?
Мисля, че не. Имахме известно забавяне, въпреки че и в това забавяне има също положителна новина - продължава българският експорт да се развива изпреварващо спрямо вноса от Германия. Тук играят и други макроикономически фактори роля - като забавения темп на растеж в Германия. Говореше за рецесия през лятото, която не се случи, но действително има малко забавяне, но като цяло резултатът за миналата година е добър.
Тогава какво да очакваме през 2020 година в това отношение?
Ще бъда малко по-предпазлив. Нека да кажем едно константно развитие, няма да бъде отстъпление, но не съм сигурен и дали ще има по-нататъшно ускоряване, тъй като, имайки предвид какво се случва в Германия, а нашите две икономики са свързани като скачени съдове, там има световни фактори, които влияят на местната икономика - търговската война между САЩ и Китай, "Брекзит" и др. Така може би ще се стигне до намаляване на темпа на развитие на брутния вътрешен продукт на страната, а оттам и на двустранните икономически отношения с България.
Задават ли се нови значими германски инвестиции у нас през 2020-а?
Началото на декември имахме една много високо поставена икономическа делегация, която направи разговори на най-високо политическо ниво и там беше споменато, че през 2020 година в България влиза с инвестиция Commerzbank - но не като банка, а като IT Hub с около 400 до 600 работни места, което е една чудесна новина сама по себе си. Това обаче не е първа лястовица, има и други компании, които нещо подобно правят у нас. Бих споменал тук Bosch Engineering, които направиха един такъв център, бих споменал и "Б Браун Медикъл", които изнесоха много IT услуги в рамките на поделението си в България. Така че това продължава да се утвърждава като една тенденция, защото ние разполагаме с добри специалисти в тази сфера.
Бихте ли могли да споделите по-конкретно какви планове има Commerzbank?
По-конкретно възнамеряват да си намерят подходящо място - те решават дали ще си купят земя и дали ще строят, но понеже предвиждат навлизането да се случи бързо с един времеви хоризонт до средата на годината, очаквам да наемат нещо съществуващо в подходяща локация и да започнат да набират персонал, който да извършва изнесени аутсорсинг услуги на банката в България.
2019 година мина под знака на Volkswagen и мечтата за завод на концерна у нас. Има ли шансове все още компанията да избере България?
Аз смятам, че дори самият факт, че имахме възможност да помечтаем, не беше зле, защото на финалната права останахме не с кого да е, а с Турция, която е един много голям и много силен пазар с опит в тази сфери и с достатъчно работна сила. Все още решението не е взето, по последни данни концернът ще се произнесе някъде до края на февруари и тогава ще имаме окончателен резултат. Аз по-скоро бих казал, че нашите шансове са по-скоро теоретични.
Но все пак това упражнение беше полезно?
Абсолютно, защото ние набрахме смелост и скорост и след като можем да подготвим почвата за една такава инвестиция с ранга на Volkswagen, независимо, че такава в България досега не се е осъществявала, ние можем да продължим да мечтаем и да привлечем друг световно известен концерн.
Можете ли да разкажете повече за инициативата?
Инициативата започнахме заедно с няколко двустранни камари, тъй като бяхме на мнение, че в нашите медии преобладават негативните новини най-вече относно бизнеса. Ето защо поръчахме едно общонационално проучване през лятото, като резултатите категорично показаха, че това е така - болшинството от българите не са добре информирани за икономическите успехи, преобладават негативни новини и решихме с българския бизнес - Асоциацията на индустриалния капитал, Българска стопанска камара, и направихме един дискусионен форум под надслов "Да излезем от анонимността". Тук целта на тази акция да провокираме медиите да не си налагат умишлено автоцензура и да не назовават имената на успели фирми и добри продукти поради някакви страхове, че ще бъдат санкционирани от СЕМ. Някои го разбраха това послание добре, други не толкова добре.
Ние просто решихме да си подадем ръка, за да се говори за доброто, защото хората не знаят през последните месеци къде се е състояла някаква инвестиция, дори в техния регион, колко работни места са били открити. Същевременно, когато има негативни новини, всички разбират коя е фирмата - например при източването на личните данни на 5 милиона българи. Защо има една такава неравнопоставеност? Ето защо смятаме, че е добре да се обединим в името на нещо градивно - заедно с медиите, заедно с политиката и бизнеса.
В този ред на мисли има ли добра новина, която медиите изтървахме?
Беше казано, но отново ще обърна внимание. Ние направихме исторически пробив в областта на работата ни с германските здравно-осигурителните каси. За пръв път успяхме да наложим България на картата на Европа като партньор на немските здравно-осигурителни фондове. С това България стана 15-та държава, в която могат да се правят на място в страната медицински амбулаторни изследвания, които да бъдат поети от германските каси.
Още нямаме подписани конкретните споразумения с някои от центровете, но възможността е налице. Естествено трябва да бъдат изпълнени определени условия, но по този начин България става интересна за четирите сезона като дестинация. Така целогодишно туристи, които имат предписания да извършват определени рехабилитационни дейности, могат да идват за тях в България. Пътят обаче затова е дълъг, имаме да свършим не малко още работа, най-вече в областта на маркетинга.
Предстои раздаването на Наградата на германската икономика, което организирате вече 15-та година подред. Какво е посланието, което изпращате към обществото с тях?
Най-общо искаме да кажем, че има и български, и германски компании, които допринасят за задълбочаването на двустранните икономически връзки. Категориите тази година бяха 4 - за голяма компания, малко и средно предприятие, корпоративна отговорност и стартъп. Имахме номинирани фирми от различни компании, имахме компетентно жури, което взе решенията. В някои категории силите бяха много изравнени. Посланието ни е, че тези добри примери трябва по някакъв начин да бъдат отличавани, насърчавани и награждавани.
Наградите включват и категория "Стартъп компания". Има ли сред тях такива, които имат потенциал да представят България на по-високо ниво?
Има, определено, ние се включихме към инициативата Startup Germany и на базата на pitching състезания с изключително компетентно жури през 2018 излъчихме 4 български фирми, а през 2019-а бяха 3. Аз мога да назова някои от участниците - "Дивелиот", "Колибра", "Плейграунд Енерджи", "АвтоИконом", Tickey и други. Оказаха се много интересни бизнес идеи, много интересни решения за практиката и само можем да се гордеем с подобни компании.