Японската компания Nidec ще инвестира около 200 млрд. йени ($1,9 млрд.) в изграждането на нов завод за мотори за електромобили в Сърбия, съобщава бизнес изданието Nikkei, цитирайки свои източници. Производителят води преговори с местните власти в западната ни съседка, като се очаква скоро те да приключат успешно. Към завода ще има и център за развойна дейност.

Nidec инвестира в разширяване на капацитета си за производство на електромотори в Китай, най-големият пазар на нови автомобили в света. Сега компанията иска да стъпи и на Стария континент, който също показва висок потенциал.

Новият завод ще има капацитет от между 200 хил. и 300 хил. мотора до 2023 г. Nidec ще изгради заводи и във Полша и Франция през 2022 г., но сръбската фабрика ще бъде най-големият производствен хъб в Европа.

През първото полугодие на 2020 г. продажбите на електромобили и плъгин хибриди в Европа се покачиха с 62% до 399 хил., по данни на Европейската асоциация на автомобилните производители. Докладът, който включва и страните от континента, които не членуват в Европейския съюз, поставят Европа до Китай като водещи пазари. Според JATO Dynamics през септември електромобилите и хибридите изпреварват продажбите на дизелови автомобили. Германските производители Volkswagen и Daimler разширяват значително портфолиото си от електромобили, а Tesla ще завърши първия си европейски завод през следващата година.

Електрицифираните автомобили изпревариха дизела по продажби в Европа

Електрицифираните автомобили изпревариха дизела по продажби в Европа

За първи път в историята

Търсенето на Стария континент се подкрепя от новите правила на Европейския съюз, според които продадените автомобили на даден производител в дадена година не трябва да надхвърлят средни емисии CO2 от 95 грама на километър. Последващо затягане се очаква през 2025 г. и 2030 г.В отговор на търсенето, производителите на батерии LG Chem и Samsung SDI изграждат заводи в Източна Европа.

Китайските компании също настъпват. Contemporary Amperex Technology Ltd., или CATL, инвестира $2 млрд. в завод в Германия. Компанията вече има договори за доставка с BMW и Volkswagen.

Японската група Toray Industries пък отваря нов завод в Унгария през 2022 г. В него ще се произвеждат сепаратори за литиево-йонни батерии.