Една от най-важните морски транспортни артерии в света - Панамският канал, от 25 юни ограничава преминаването на големи кораби. Причината - ниското ниво на водите в резултат от тежката суша в региона.

Контекст: Панамският канал е ключова връзка между Атлантика и Тихия океан, като корабите преминават през система от шлюзове. Те се захранват от големи сладководни резервоари - изпразнят ли се, могат да възникнат сериозни проблеми.

Най-голям е трафикът от Северна Европа към западния бряг на Южна Америка, като всяка година около 250 000 контейнера пътуват в тази посока.

Строителни компании са осъдени да върнат $848 милиона на Панамския канал

Строителни компании са осъдени да върнат $848 милиона на Панамския канал

Фирмите са надхвърлили разходите за разширяването на ключовия воден път

През Панамския канал минават 3,5% от цялата глобална търговия.

Детайли: Считано от 25 юни, кораби с газене над 13,3 метра няма да бъдат допускани през канала. Това означава, че най-големите плавателни съдове, които ще преминават, ще са контейнеровозите тип Panamax.

Опасенията на властите са, че по-голям кораб може да заседне и така да блокира целия трафик - както стана с Ever Given, който затвори Суецкия канал през 2021 г.

Никарагуа продължава строителството на междуокеанския канал, алтернативен на Панамския

Никарагуа продължава строителството на междуокеанския канал, алтернативен на Панамския

Стойността на проекта беше обявена за около 50 млрд. долара

На този етап LNG газовозите няма да пострадат, защото те не достигат подобна дълбочина, но заради увеличението с 31,4% на техния трафик след избухването на войната в Украйна бяха въведени допълнителни митнически такси.

Освен това ограниченията може да се затегнат и още - очакванията са през юли недостигът на вода да достигне рекордни нива след необичайно ниските валежи в периода между февруари и април.