Всеки екип се основава на комуникация: за да работите гладко и продуктивно, трябва да можете да говорите, да слушате и преговаряте. И всеки човек има един или друг стил на комуникация. Помислете за това и разберете как да намерите общ език с всички
От стила на комуникация зависи от това как ще се развият отношенията в екипа. За да стигнете до разбирателство, буквално трябва да говорите с човек ана неговия език. Експертите разграничават 4 основни вида комуникация между колегите, всеки от тях има свои отличителни черти. Разбирането им ще ви помогне да намерите своя стил и подход към другите.
Източник: iStock
1. Лидерски стил: взискателен, мотивиращ, уверен
Във всеки отбор трябва да има лидер. Той не винаги е формален лидер, но водачът е този, който обединява хората около него, вдъхновява ги. Този човек понякога взема трудни решения, той е насочен към резултата и трябва ясно да види цялата картина. Един лидер не може да направи това без увереност, решителност, смелост, откритост, отдаденост, убедителност. Човек не може перфектно да разбира от всичко, така че един лидер трябва да слуша другите и да намери правилното прилагане на уменията на всички.
Истинският лидер излъчва спокойствие и увереност, чувства най-малки промени в ситуацията и реагира на тях. Успехът на всеки бизнес до голяма степен зависи от това дали лидерът е в състояние да ръководи екипа, да дава ясни правилни заповеди и да не се поддава на емоции. Хладно оценяване на ситуацията, човек с лидерски качества намира правилните решения, където никой друг няма да ги види.
Комуникационният стил на такъв човек може да бъде определен като леко авторитарен, но ефективен. Лидерът дава инструкции и следи тяхното изпълнение. Той се опитва да говори конкретно, твърдо, мотивирайки другите със собствените си думи. Лидерите често са нетърпеливи, те завършват изреченията на другите и очакват от събеседник същото ясно и сбито представяне на мисли.
Лидерът не се страхува от конкуренцията и конфликтите. Той не е присъщ на страха от общественото мнение, винаги казва това, което мисли, и изисква същото от събеседниците си. Важна характеристика на истинския лидер е, че той може открито да признае грешка пред екипа, да поеме своята отговорност.
Как да намерите общ език с лидера: говорете с малко думи, ясно и по същността, не се страхувайте да кажете директно това, което мислите. Следете думите ви да не се разминават с делата - лидерът няма да търпят това.
Източник: iStock
2. Социален стил: гъвкав, ненатрапчив, отворен
Много по-лесно е за хората, които имат този тип общуване, да намерят общ език с другите три групи. Такива хора организират и координират добре екипа, могат да бъдат отлични наставници и асистенти. Те се чувстват страхотно в области, основани на взаимодействието на хората. Социалният стил на комуникация е подходящ и за лидера, тъй като ще му помогне да изгради приятелска атмосфера в екипа.
Хората с този тип комуникация се изразяват меко, ненатрапчиво, говорят открито, но могат да бъдат гъвкави, когато това се изисква. Те са благосклонни, отзивчиви, съпричастни. Те показват загриженост за другите, стремят се да помагат, но няма да налагат и присъствието си. Те са внимтелни и разбиращи, такива хора могат да бъдат помолени за съвет във всяка ситуация.
Как да намерите общ език със социален комуникатор: бъдете искрени и приятелски настроени, и лесно да създадете силна връзка.
Източник: Europa.eu
3. Свободен стил: смел, любопитен, иновативен
Винаги има хора в екипа, които стоят малко обособени, защото ценят свободата най-вече. Те не обичат правилата и условностите, но експериментите и смелите идеи предизвикват наслада сред представителите на свободния стил. Обичат да поемат рискове и да мислят извън шаблона. Обичащият свободата човек поставя пред себе си амбициозни цели, а съмненията и колебанията на хората около него само го забавляват. Той лесно разглежда всеки въпрос от нов ъгъл и намира най-доброто решение в най-различни ситуации.
Но рамката и строгите правила възпрепятстват творческото развитие на такива хора, така че те са склонни да се дистантират от екипа и да прилагат идеите си сами, често хаотично и нестандартно. Ако имате нужда от изпълнител за сложна рискова задача, най-добре е да го поверите на обичащ свободата комуникатор.
Недостатъкът на тези хора: те бързо се отегчават с всяка рутина и те могат да напуснат на средата на пътя само заради скука. Също така, те не работят много добре по строг график и се нуждаят от свобода. Обичащите свободата комуникатори общуват приятелски, обичат да се шегуват, бързо се превръщат в душата на екипа.
Ако самият такъв човек не е лидер, той лесно поставя под въпрос чуждата власт, а темпераментът и дързостта му може да предизвика конфликти с колегите и ръководството. Но такъв служител е необходим за всеки екип, тъй като той не се страхува да каже "да" на най-дръзките идеи и е в състояние да донесе свеж дъх дори на най-консервативната система.
Как да намерите общ език с обичащ свободата колега: не се преструвайте, бъдете себе си. Ако имате смели идеи, то именно пред него можете да ги изразите, без да се страхувате да не бъдете разбрани погрешно. Също така, винаги е забавно с такъв човек, така че се отпуснете и се насладете на комуникация.
Източник: iStock
4. Сериозен стил: точен, последователен, логичен
Именно тези хора най-добре формулират задачи и ги изпълняват със завидно постоянство и продуктивност. Такива служители са надеждни, сериозни и последователни. Те практически не отказват ръководството и колегите. Те винаги перфектно се справят със задачите, получавайки максимално удоволствие от него. Във всичките им думи и действия може да се проследи точността, логиката и задълбочения подход. Ето защо, за изпълнение на рутинни задачи, няма по-добър кандидат от сериозен комуникатор.
Наистина можеш да разчиташ на него за всичко. Такива хора са искрено посветени на каузата, не разочаровайте онези, които разчитат на тях, и на себе си. Действията им са балансирани, следователно предвидими. Те са много организирани, очакват точност и ангажираност от другите. Те работят добре според ясен график, придържат се към определени правила.
В комуникацията те са внимателни, те се опитват да изберат думите, за да не обидят никого. Те говорят конкретно, като избягват фигуративни изрази. Те се придържат към традиционните ценности както в живота, така и в комуникацията: те са учтиви, ненатрапчиви. Може да изглеждат твърде педантични заради любовта си към детайла.
Как да намерите общ език със сериозен служител: винаги се подготвяйте добре за разговора, за да предадете информацията точно и последователно. Чувствайте се свободни да го помолите за помощ за задача, която изисква най-голяма прецизност и точност. Избягвайте неискреност, изразявайте намеренията си открито.
За ефективно взаимодействие с хората както на работното място, така и в живота е важно да се разбере какъв стил на комуникация използва ващшия събеседник. Винаги трябва да обръщате внимание на положителните аспекти от вида на комуникацията, да разчитате на тях, когато искате да зададете задача за човек. Недостатъците на един или друг тип са лесни за заобикаляне, ако знаете за тях предварително и не слагате акцент върху тях.