Най-лошо пазената, но пък и не напълно разгадана тайна на международния въздушен транспорт - това е авиокомпанията Janet, управлявана от американското правителство. Тя дискретно оперира от цивилни летища с немаркирани самолети, които летят към класифицирани дестинации.

Даже самото име е условно. Някои предполагат, че това е акроним, означаващ "Just Another Non-Existent Terminal" (Просто още един несъществуващ терминал) или "Joint Air Network for Employee Transportation" (Съвместна въздушна мрежа за транспорт на служители).

Кратка история на първата авиокомпания в света

Кратка история на първата авиокомпания в света

Днес трудно можем да си предтавим живота без самолетите

Самолетите не са маркирани с типичното лого, което се вижда на комерсиалните авиокомпании. Те са обозначени само с хоризонтална червена или синя линия по корпуса.

Първите полети на авиокомпания Janet са се състояли през 1972 г. Авиопаркът принадлежи на Военновъздушните сили на САЩ, а самолетите се управляват от отбранителния контрактор AECOM. В момента тече процедура за нов договор с частен партньор, като от него се разбира, че полетите са 190 седмично.

Накъде?

Важна част от митологията около Janet е базата, известна като Зона 51. Разположена в пустинята Невада, тя е с култов статут за почитателите на конспиративните теории, но и в действителност има важна роля за националната сигурност на САЩ.

Затова и небето над нея е едно от най-добре пазените в света. Твърди се обаче, че самолети на Janet летят в него с изключени транспондери, нови позивни и различна честота за контакт с диспечерите.

Janet лети съвсем публично и до някои дестинации като ВВС базата Едуардс. Popular Mechanics пише, че авиокомпанията превозва до правителствени и военни обекти от стотици до хиляди цивилно облечени пътници всеки ден.

Кои авиокомпании имаха най-големи приходи през 2024-а

Кои авиокомпании имаха най-големи приходи през 2024-а

US превозвачи оформят челната тройка

Janet днес има скромните 11 машини - шест Boeing 737-600, два Beechcraft 1900 и три Beechcraft 200C. Понеже животът е най-добрият и най-ироничен сценарист, всички летящи по поверителните маршрути Boeing 737-600 първоначално са принадлежали на китайската авиокомпания Air China и са закупени втора ръка.

Авиокомпанията е претърпяла само една катастрофа. През 2004 г. самолет се разбива, докато се приближава до тестовия полигон Тонопа, след като пилотът получава сърдечен удар. Загиват още петима души.

Въпреки че авиокомпанията е свръхсекретна и дейностите на пътниците обикновено са неизвестни, възможно е да се видят самолетите при пътуване през летището на Лас Вегас. Също така е възможно да се забележи самолет в Атланта, тъй като те се обслужват в съоръжението за поддръжка TechOps на Delta Air Lines.

Операции и терминал

Авиокомпанията оперира от Международното летище McCarran в Лас Вегас, от частен и ограничен терминал, известен като Gold Coast Terminal.

Според публикация на списание Popular Mechanics, паркингът на терминала се запълва със стотици автомобили всеки ден, а вечер всички автомобили изчезват.

AECOM управлява самолетите, но не е известно кой притежава и управлява терминала. След като договорът е преминал от компания на компания през годините, сега се предполага, че контракторът управлява както авиопарка, така и терминала.

Персонал и процес на наемане

Колкото и странно да е, Janet публикува съвсем нормални обяви за работа. Това, което не е особено нормално, е процесът на подбор.

Защо евтините авиокомпании решават да станат "скъпи"

Защо евтините авиокомпании решават да станат "скъпи"

"Състезанието към дъното" няма как да продължава вечно

За да работят за авиокомпанията, стюардесите трябва да имат разрешение за достъп до свръхсекретна информация, като минават през изключително задълбочено проучване, разпити на близки и полиграф.

Тази комбинация от стандартни за авиобизнеса практики и процедури на спецслужбите е характерна за всичко около Janet.