След години на обещания, Калифорния най-накрая има напредък в проекта си за високоскоростен влак, а черешката на тортата е, че той ще се захранва от възобновяеми източници на... слънчева енергия. Освен ако няма друг подобен проект, завършен и за който не се знае, Съединените щати ще бъдат първата страна с високоскоростен влак, който работи изцяло такава енергия.
Калифорнийските високоскоростни железопътни линии потвърдиха, че дългоочакваното усилие за свързване на 1200 км от щата ще започне скоро.
Калифорнийският високоскоростен влак на стойност над 100 милиарда долара скоро ще бъде реалност.
Мечтата беше революционна железопътна мрежа, свързваща западното крайбрежие на Съединените щати с Ванкувър в Канада, с източен клон, достигащ до Лас Вегас и в крайна сметка да покрие целия северноамерикански континент, според първоначалния дългосрочен план, пише електронното издание The Dairy.
Прогнозираната цена беше 33 милиарда долара, а датата на стартиране беше определена за 2020 г. Ясно е, че мащабът, цената и крайният срок са нереалистични. Очакваната обща стойност сега възлиза на 128 милиарда долара, което е почти четири пъти повече от прогнозираното преди 15 години, когато проектът беше одобрен за първи път.
Електрическият влак ще се захранва със слънчева енергия. През 2024 г. Калифорнийските високоскоростни железопътни власти обявиха, че високоскоростните влакове ще бъдат 100% захранвани от слънчева енергия, в съответствие с уверенията в етапа на планиране, че системата ще бъде екологична алтернатива на пътуването с кола или самолет.
Какво може да предложи високоскоростната железопътна мрежа на Калифорния?
Високоскоростният влак със слънчева енергия ще се нуждае от невероятните 44 MW електричество, за да работи. Това ще изисква около 2 225 декара слънчеви панели за генериране, а бордовите батерии ще трябва да имат капацитет за съхранение от 62 MWh. По-голямата част от тази мощност ще се използва за задвижване, като максималната скорост ще достигне 220 mph. Също така трябва да има достатъчно мощност, в случай че местните комунални услуги се повредят.
Високоскоростната влакова услуга в крайна сметка ще обслужва пътници от Сан Диего до Сакраменто през Лос Анджелис, Сентрал Валет, Фресно и Сан Хосе на 10 етапа на изпълнение.
Кога ще бъде въведена в експлоатация мрежата?
Предвижда се строителството да започне през 2026 г., за да се гарантира, че релсите и слънчевата система са готови до 2030 г., което е целевата дата за първоначалния участък на железопътната линия.
Междувременно имаше редица предизвикателства, които възникнаха при планирането, финансирането и изграждането на мрежата за високоскоростни влакове в Калифорния. Действителните разходи далеч надхвърлиха прогнозираните разходи, което предизвика сериозни критики от обществеността.
Друга пречка е, че не всеки смята, че маршрутът през централната долина на щата ще привлече пътници и строителството в района ще бъде сложно.
Имаше и забавяне на екологичното разрешение и преговорите със собствениците на земя, които отнемат време за разрешаване.
Въпреки закъсненията, изглежда, че проектът е достигнал точка, от която няма връщане. Би трябвало високоскоростният влак се материализира през 2030 г.