Тъй като Индия се стреми към постигането на нулеви нетни емисии до 2070-а, едно от най-обещаващите решения за декарбонизация на транспортния сектор са превозните средства, задвижвани с водород, пише World Economic Forum.
Транспортният сектор, отговорен за приблизително 8,4 % от въглеродния отпечатък на Индия, отдавна се бори за електрифициране, особено на тежкотоварните превозни средства като камиони и автобуси. Те се нуждаят от дълъг пробег и способност да превозват значителни товари - изисквания, на които електрическите превозни средства с батерии трудно отговарят. Превозните средства с водородни горивни клетки предлагат чиста и ефективна алтернатива.
Керала - водещ играч във водородната мобилност
Югозападният щат Керала, известен с живописните си пейзажи и прогресивните си политики за опазване на околната среда, е водещ в областта на използването на водород в транспорта. През 2021 г. емисиите на Керала достигат 17,2 милиона тона на CO₂, като почти половината от тях се дължат на транспортния сектор. Към днешна дата Керала вече е лидер в Индия по отношение на въвеждането на електрически превозни средства, като 5,2 % от пътническите превозни средства и 13,5 % от двуколесните са електрически.
Източник: iStock
Сега щатът продължава с екологичните си амбиции, като проучва възможностите за използване на превозни средства, задвижвани с водород, включително автобуси, камиони и дори лодки.
Ангажиментът на щата за нулеви нетни емисии до 2050 г. създаде предпоставки за пилотно въвеждане на водорода в Индия. Проектът "Зелена водородна долина на Керала", ръководен от Агенцията за изследвания и технологии в областта на новата и възобновяемата енергия (ANERT) и един от най-новите членове на инициативата "Преходни индустриални клъстери", има за цел да създаде напълно интегрирана водородна екосистема. Тази инициатива ще представи Керала като модел пред други щати и ще демонстрира потенциала на водорода за намаляване на емисиите във всички сектори.
Пътнически транспорт: Държавната корпорация за пътнически транспорт на Керала (KSRTC), която експлоатира над 5600 автобуса - най-големият парк от превозни средства за обществен транспорт в щата - е пионер в интегрирането на автобуси, задвижвани с водород, в своите операции. Този ход не само насърчава използването на чиста енергия в обществения транспорт, но и дава значителен пример на други щати, които да го последват в усилията за намаляване на емисиите от транспорта.
Товарен транспорт: Керала интегрира тежкотоварни камиони, задвижвани с водород като по-чиста алтернатива на дизеловите превозни средства. Те са способни да изминават дълги разстояния, превозвайки тежки товари и са ключова част от стратегията за екологична мобилност на Керала.
Воден транспорт: Проектът "Водно метро в Кочи" включва лодки, задвижвани с водород, като част от интегрираната транспортна система на Керала. Тази инициатива цели да осигури решения за воден транспорт с нулеви емисии, като по този начин се подпомага програмата на щата за чиста мобилност.
Керала се справя с пречките пред въвеждането на водорода чрез комбинация от силни политики, партньорства и усилия за повишаване на осведомеността. В съответствие с Националната мисия за зелен водород на Индия, Керала предлага субсидии за станции за зареждане, данъчни стимули за производство на водород и подкрепа за инициативата "Зелена водородна долина на Керала".