След като през миналата седмица САЩ и Китай си наложиха взаимно нови ограничения, то в сряда Вашингтон официално публикува списък с 1300 китайски стоки, на които ще бъде налагано мито от 25% при внос в страната. Според изчисленията това ще засегне експорт около 50 милиарда долара.
Реакцията на Китай не закъсня, като няколко часа по-късно Пекин излезе със списък от 106 американски продукта, които ще се облагат с допълнителна тарифа. Сред тях са ключови за американския износ продукти, като соя, уиски, химикали и въздухоплавателни средства.
Налогът е същият като този на Щатите - 25 на сто, като изчисляваната стойност отново е 50 милиарда долара.
От действията на двете държави обаче се оказаха потърпевши двама от най-популярните европейски производители. Става въпрос за едни от лидерите в автомобилната индустрия - BMW и собственикът на Mercedes Daimler.
Причината е, че сред с всички 106 стоки в китайския списък са и автомобилите, произвеждани в САЩ. Двете германски фирми от своя страна имат производства там, а според изчисленията на Bloomberg негативният ефект за тях от налаганите 25-процентови мита ще е по-голям, отколкото този за американските дружества.
"Това е специално такса към германските коли, най-вече BMW и Mercedes, които са произвеждани в Щатите и са изнасяни за Китай", казва Арнд Елингхорст, който е анализатор от фирмата Evercore ISI.
Оценката на експертите показва, че от американските производители най-засегната ще бъде Tesla, тъй като останалите още преди време са намалили експорта си за пазар номер 2 в света. Volkswagen от своя страна прави по-голямата част от продаваните в Китай коли в региона.
От BMW, която има завод с Южна Каролина, и Mercedes през тази година ще доставят едва малко над 100 хиляди произведени в САЩ автомобила за вторият най-голям пазар в света, изчисляват специалистите.