Китай одобри заявления за експортни лицензи за редкоземни метали - критични компоненти за автомобилната индустрия, полупроводниците, мобилните телефони и други ключови сектори. Решението идва на фона на нарастващото глобално търсене и продължаващите търговски напрежения със САЩ и ЕС, съобщават световните агенции.

Представител на Министерството на търговията в Пекин обясни, че одобрението е дадено заради покачващото се световно търсене на редкоземни елементи. Той подчерта, че експортният контрол е в съответствие с международните практики за защита на националната сигурност, като се позова на двойното предназначение на тези материали - военно и цивилно.

Ще останем ли без нови коли? Китай спря износа на критични минерали

Ще останем ли без нови коли? Китай спря износа на критични минерали

Без тях производството на някои от най-важните системи в съвременния автомобил става невъзможно

Всичко това идва повече от година, след като Китай наложи широкообхватни експортни ограничения с декрет на премиера Ли Цян. На 4 април 2025 г. Пекин допълнително затегна правилата, изисквайки специални лицензи за седем тежки редкоземни елемента и определени магнити.

Редкоземните елементи - група от 17 минерала - са незаменими за производството на модерна цивилна и военна техника. Въпреки че не са рядкост, както подсказва името им, находищата с висока концентрация са трудни за рентабилен добив.

Китай доминира пазара, произвеждайки 270 000 метрични тона миналата година в сравнение с 45 000 тона в САЩ и осигурявайки близо 90% от глобалното търсене. Страната контролира 61% от добивната дейност, но и 92% от преработката, според Международната енергийна агенция.

Експортните ограничения се засилиха, след като президентът Тръмп наложи трицифрени мита върху китайските стоки. Новите правила предизвикаха сериозни притеснения в САЩ, ЕС и Индия. Японската Suzuki Motor спря производството на модела Swift на 26 май заради недостиг на материали.

Suzuki Motor спря производството на свой модел автомобили - заради ограниченията на Китай за редкоземните метали

Японска автомобилна компания спря производството на свой модел - заради ограниченията на Китай за редкоземните метали

Китай контролира около 70% от тяхното производство в света

ЕС нарече ситуацията "тревожна" по време на срещата във вторник в Париж между търговския шеф на блока Марош Шефчович и китайския министър на търговията Ван Вентао. Шефчович подчерта как недостигът засяга европейската автомобилна, технологична и отбранителна индустрия.

Въпросът беше обсъден и в четвъртъчния разговор между Тръмп и китайския президент Си Цзинпин. Тръмп временно понижи митата от 145% на 30% за 90-дневен преговорен период, докато Китай отвърна със снижение от 125% на 10%.

Анализатори предупреждават, че Пекин може да репликира успешната стратегия с редкоземните елементи и в други области на високотехнологичната верига, включително титан, магнезий и леки редкоземни елементи. Балансът на влиянието се измества бързо в полза на Китай - факт, който екипът на Тръмп едва започва да осъзнава.