Антируските санкции на Запада показаха огромната зависимост на Русия от оборудване и доставки от Запада. Където и да отидете, навсякъде има проблеми. Медицинско оборудаве и лекарства, самолетостроене, микроелектроника и корабни двигатели, всичко идваше от Запада.
И какво да кажем за Китай и дали част от санкциите могат да бъдат заобиколени чрез преминаване към технологии и оборудване от източния икономически гигант. Но и тук има няколко трудни или даже непреодолими препятствия, пише в статията на zen.yandex.ru.
Първо, преходът от един стандарт към друг е изключително скъп и сложен.
Второ, Китай не се интересува толкова от заобикаляне на санкциите върху микроелектрониката и авиационната индустрия, колкото обаче се страхува от контра санкции.
Трето, въпреки че Китай постигна успех в локализацията на редица модерни производства, той все още е изключително зависим от капитал и оборудване и технологии от Запада.
Какво да кажем за заместването на вноса?
Да, има локални успехи, но все още има масови проблеми. В автомобилна индустрия, например, бяха въведени редица санкции и Avtovaz се принуди да започне да произвежда икономична Lada Granta без въздушни възглавници. УАЗ беше принуден да вдигне цената заради ограниченията при снабдяването с компоненти и части.
Медицинското оборудване - пълен провал при заместването на вноса
По отношение на стоматологията зависимостта от чуждо оборудване е 97%. Сега в Русия около 85% от медицинските изделия се внасят, посочват експерти. А западните производители вече вдигат цените с 10-15%, отбелязаха специалистите. Според тях цената на услугите за държавния сектор и пациента на частна клиника ще се увеличи най-малко с такава сума.
Ако говорим за технологични медицински решения (апаратура), тогава те се доставят главно от САЩ, Европа, Япония и Китай. Пазарът на медицински изделия е 85% съставен от директен внос. Освен това и руските производители са сериозно зависими от чуждестранни суровини и компоненти. Ако доставките от САЩ и Европа спрат или бъдат значително намалени, този проблем може да бъде решен чрез внос от Китай и Индия или чрез увеличаване на местното производство.
Сериозни проблеми при производството на лекарства
Става дума дори такива дребни компоненти на производството като втвърдители, багрила, пълнители и компоненти на капсули и таблетки. Собствено производството на такива елементи на лекарствената продукция в Русия не е организирано. Това е проблем номер едно. Всъщност, въпреки че някои от лекарствата се произвеждат в Русия, все още има проблеми със съставките, тъй като много от тях идват от чужбина.
Средно за икономиката на Русия зависимостта от вносни компоненти е 23,1%, в преработващата индустрия е около 40%, а във фармацевтичната индустрия 53% - включително суровини и оборудване, използвани за производството на лекарства.
Микроелектрониката е друго много слабо място
Микроелектрониката е много голям проблем в Русия. Единственото, което е установено, е производството на чипове на 90 нанометра. Това е достатъчно за много индустриални процеси или за банкови карти. Но вече за телекомуникационно оборудване или сървърни устройства, е изключително недостатъчно.
Всъщност Западът, в лицето на Съединените щати, има монопол върху много силициеви технологии, въпреки че САЩ не произвеждат чипове сами, но имат патенти за много технологии и могат да забранят на компаниите да ги използват.
Ситуацията за Русия се утежни от отказа на Тайван, Южна Корея, Япония и Китай да работят с руски компании и да произвеждат чипове за тях. Китай е изключително зависим от вноса на чипове от тези страни, а САЩ заплашват да забранят износа на оборудване от холандската компания ASML за Китай. И Пекин няма да помогне за заобикаляне на чиповите санкции за Русия.
Така че микропроцесорите се превърнаха в ново оръжие срещу Русия, а това оръжие може да бъде използвано и срещу Китай в бъдеще.
Заради санкциите на САЩ компанията ARM отне всички лицензи на руски компании, така че самият руски процесор "Байкал" вече не може да се произвежда никъде.
Има още един подобен процесор "Елбрус", но този процесор се произвеждаше в Тайван.
Криза в самолетостроенето
Като цяло наложените санкции показаха проблемите и в руската авиационна индустрия. Приблизително 1750 самолета са били в експлоатация от Руската федерация - от тях повече от половината са чуждестранни. От тази половина част са изкупени, част отдадени на лизинг. Като цяло западните държави прекратиха обслужването на самолети, забраняват износа на части за тях, развалят всички лизингови договори и искат връщане на самолетите.
Всъщност за Русия не остава нищо друго, освен "канибализация" на останалите самолети. Някои от летателните средства вече са арестувани в чужбина. Очаква се някои да бъдат върнати, както S7 поиска от правителството да върне скандалния Boeing 737 MAX 8, но тези самолети не са летели от дълго време.
Има обещаващи разработки на нови самолети и това е например MC21-300. Но изцяло с руско оборудване, MC21 NEW все още не е преминал сертификация и вероятно ще влезе в експлоатация чак чак през 2025 година.
SuperJet NEW, който е с изцяло руски компоненти, се очаква да полети през 2023 година.
Капиталът в Русия и руския капитал на Запад
Като цяло в чужбина може да се намери руски капитал в размер на 2 трилиона долара. Това надхвърля почти два пъти цялата руска икономика. Но западните мерки показаха, че санкциите достигат и до тези средства. Така че в Европа има под арест или замразени около 200 милиарда долара частни фондове, на тези, които са попаднали под санкции.
Но дори западните санкции не спират онези руски граждани, които изтеглят капитали от страната. Така че, вероятно през 2022 г., износът на капитал ще възлезе на 250 милиарда долара.
Големият отлив на капитал през тази година може да бъде свързан и с онези чуждестранни компании, които напускат руския пазар.
Това се дължи на много причини, освен наложените санкции заради конфликта в Украйна:
- Високите данъци в Русия.
- Укриване на средства от данъчните или антикорупционните служби.
- Напрегнатата икономическа ситуация в Русия.