През първата половина на 2022 г., 12 големи международни търговски марки за търговия "на дребно" напуснаха Русия и само 2 навлязоха на руския пазар, пише в проучване на консултантската компания Knight Frank Russia, съобщи Прайм.

По-конкретно, обявиха оттеглянето си от страната: Nike (САЩ), Starbucks (САЩ), IKEA (Швеция), Levi Strauss & Co (САЩ), Victoria's Secret (САЩ), Prisma (Финландия), Hesburger (Финландия), Paulig Cafe & Store (Финландия), Jacquemus (Франция), Jysk (Дания), Coty (Франция/САЩ), Watsons (Китай).

От началото на годината в Русия са дошли две нови международни марки: през първото тримесечие в Москва беше открит монобутик Vilhelm Parfumerie, през второто тримесечие - китайски магазин за спортно облекло и обувки Li-Ning се появи в Краснодар. А през първите шест месеца на миналата година, 7 чуждестранни търговци "на дребно" започнаха работа в страната.

По данни на консултантската компания, като цяло повече от 180 големи чуждестранни компании - включително онлайн магазини, логистични и медийни компании - обявиха спиране на търговски, инвестиционни дейности, както и доставки за Русия.

Най-голям дял сред оттеглилите се от Русия компании заемат марките от модния сегмент (19%), следвани от сферата на бързооборотните стоки и автомобилните компании (по 12%), а най-малък е делът на сектора на хранителни стоки, "Направи си сам", стоки за дома и деца (по 1%).

Четири турски марки обявяват планове да навлязат на руския пазар до края на годината: ресторантите за бързо хранене Chitir Chicken, Yesen Burger и Little Kitchen, както и веригата за кафе Arabica. Много други марки от Турция водят преговори за разширяване на присъствието си в страната и увеличаване на продажбите, включително големите производители на облекло adL, Mudo, LTB, Twist и Ipekyol. Освен това, вериги за продажби "на дребно" от Казахстан и Обединените арабски емирства обсъждат навлизане на руския пазар, се казва в проучването.

"Чуждестранните компании, които са преустановили дейността си в Русия, ще продължат да прехвърлят бизнеса си на местни "играчи" или на такива от други държави, които ще могат да продължат да развиват съответните марки в страната.

Стратегията ще се различава при всеки случай: някои марки ще продължат да продават бизнеса изцяло или частично, докато други временно ще прехвърлят дела на компанията за доверителното управление на местно дружество.

Такива маневри ще позволят на много от чуждестранните търговци "на дребно" отново да се върнат на руския пазар и след известно време да продължат бизнес дейността си в обичайния формат", смята Knight Frank.

Много големи компании напоследък напуснаха Русия – изгодно ли продадоха бизнеса си

Много големи компании напоследък напуснаха Русия – изгодно ли продадоха бизнеса си

В страната вече има недостиг на резервни части