Преди седмица компанията за професионални услуги за дома и офиса Home Care обяви официално, че стъпва на пазара на този вид услуги в София. Досега изцяло българската компания е управлявала имоти в курортите по Черноморието и в Банско. По този повод потърсихме изпълнителния директор на компанията Десислава Фераджиева.

Тя притежава над 10-годишен опит в управлението на имоти и професионална грижа за дома и офиса в Англия, Испания и България. През 2005 г. тя е поканена от големи български инвеститори да се завърне в България, за да развиват съвместно все още непознатия, но силно необходим продукт на пазара - Property Management. Десислава Фераджиева създава и управлява Home Care от 2005 година досега.

Г-жо Фераджиева, пазарът за управление на недвижими имоти се разраства. На какво се дължи това?
-
Нашите наблюдения показват, че пазарът действително се развива в посока на по-голямо търсене и може би причината е в по-качествената услуга и улеснението на клиента, които
„Професионалния домоуправител" осигурява.

Ние предлагаме на клиентите си:

- несравнимо удобство;

- спестяваме време;

- предлагаме професионална услуга.

За бизнес имотите и в момента услугата е сравнително популярна, макар да не съм сигурна доколко е професионална навсякъде. При жилищните имоти обаче „професионален домоуправител" има на много малко места и там се работи на парче - някой от блока събира такси за частично поддържане на общите части. Когато се появи проблем - решават го различни компании, без отговорност за гаранции Това излиза в крайна сметка по-скъпо, бавно и неудобно за живеещите в сградата.

Какви са перспективите на този пазар?
-
Опитът ни в други страни показва, че собствениците и наемателите на имоти са убедени, че използването на компания - „Професионален домоуправител", повишава стойността и качеството на техните имоти. Своевременната професионална поддръжка на сградата, която ние предлагаме, спестява генерални и скъпи след време ремонти. Добрата визия води до добър имидж и висока цена.

Аз мисля, че в България този пазар има сериозно бъдеще и ще се развива успешно. Два са основните фактори за доброто развитие на пазара:

- популяризиране на услугата от страна на компаниите. В тази връзка браншовите асоциации имат водещата роля за активното промотиране на дейността ни и за „просвещаване" на нашите бъдещи клиенти. Асоциациите имат и основната отговорност при следващия фактор, а именно:

- комуникация и предложения към държавните регулаторни органи за законодателни промени, които да стимулират хората да поддържат качествено домовете и офисите си, както и общите части и прилежащите площи на сградите. Време е да бъдем европейци не само формално, а наистина.

Вашата фирма Home Care вече предлага услугите си и в София. С какво „ще преборите" конкурентите си?
Нашите конкурентни предимства са:
- Успешен опит, натрупан през годините в България и чужбина;
- Нашето мото е: „Работата която извършваме днес е нашата репутация за вбъдеще";
- Покриваме всички нужди на клиента;
- Предлагаме качествена услуга, постоянен контакт с клиентите, конкурентна цена.

Кой е най-добрият професионален домоуправител? Какви качества трябва да притежава човек, който упражнява тази професия?
-
Професионалист е този, който винаги е на разположение и има решение на даден проблем, без това да влияе на цената на услугата.

У нас няма академична специалност за професионални домоуправители. Къде бихте насочили младите хора да се обучават, ако искат да се захванат с тази професия?
-
Като изключим техническите умения на нашите служители, останалият персонал се обучава лично от нас за покриване на високите стандарти, които ние предлагаме. Досега не съм срещала колега, завършил подобна академична специалност, но ако има такава - това е чудесно.

Появи се идея в Закона за етажната собственост да бъде записано, че се създава регистър на професионалните домоуправители? Какъв е вашият коментар?
-
Убедена съм, че пазарът рано или късно ще отсее сериозните компании в сектора, но за да не допуснем непрофесионалисти и хора, ориентирани само към бързи печалби на гърба на клиентите си, ние трябва да работим и към сертифициране на професионалните домоуправители. Този регистър би бил първата стъпка към регулиране на нашата професия, като критериите за попадане в него трябва да бъдат: образователен ценз, професионален опит и референции. За да бъде ефективно сертифицирането обаче, ние като бранш и организации в него трябва да насочим и сериозни усилия към обучаване и повишаване на професионалната квалификация на „домоуправителите" и техните служители.

Как трябва да бъде избрана фирмата за управление на недвижим имот? Какви грешки се допускат при избора?
Клиентите трябва:
- да следят дали „Професионалният домоуправител" им предлага детайлен и подходящ План за изпълнение,
- да вземат под внимание начина, по който се формира цената, не на всяка цена най-ниската е най добрият избор,
- да не сравняват цената за услугата с тази на съседен комплекс или на приятел, всеки обект е строго индивидуален.

Каква е вашата лична формула за успех в бизнеса?
-
Доволни и информирани клиенти, мотивирани служители, вземане на най-доброто от опита на страните, където „Професионален домоуправител" е високо развита услуга. И отново нашето мото: „Работата която извършваме днес е нашата репутация за в бъдеще!"