Пазарът на модерни търговски площи през второто полугодие на 2016 г. продължава да се развива в позитивна посока. За пръв път от година насам общото предлагане в страната отбелязва лек ръст и достига 791,760 кв.м, което се дължи основно на откриването на Mall Markovo Tepe в Пловдив, показва доклад на консултантската компания Colliers International.

Търсенето на модерни площи в молове поддържа стабилни нива, в резултат на което през разглеждания период са усвоени 15,000 кв.м. Въпреки това развитие, незаетите площи в шопинг центровете в София варират между 5% - 28%, поради настъпилото преструктуриране на сегмента на хранителните вериги. В тази статистика съществена тежест имат освободените от супермаркети пространства, които са между 5% и 18% от общата отдаваема площ.

Динамиката при хранителните вериги основно се характеризира с няколко събития, случили се през второто полугодие на 2016 г. Carrefour преустанови дейността си в страната и оваканти около 80 000 кв.м. търговска площ в търговски центрове. Piccadilly закри обектите си в Sofia Ring Mall и Serdika Center и стъпи в други проекти - в Paradise Center и в Grand Mall Varna. Lidl отвори първия си магазин от ново поколение в търговски център - в Sofia Ring Mall. Billa обяви плановете си за втори обект в мол в София - в Serdika Center.

При търговските центрове в големите градове в страната - Пловдив, Варна, Бургас, заетостта нараства и в утвърдените проекти надминава 95%. Показателен пример за развитието на пазара и нивата на усвояване е новооткритият Mall Markovo Tepe, който въпреки скорошното си откриване, към края на 2016 г. достига въпросните нива на заетост.

Представянето на търговци на главните улици в столицата се запазва стабилно. Свободните площи през второто полугодие на 2016 г. остават 6%. Движението на наематели намалява от 6% на 5%. Наемните нива се покачват незначително от 34 на 35 евро на кв.м. Същата тенденция по отношение на наемите е налице и при първокласните локации** в търговските центрове - увеличават се от 42 на 45 евро на кв.м.

Пазарът на търговски площи ще продължи да се развива устойчиво, с което ще привлича все-повече интереса на инвеститорите. Търговците ще се разрастват, включително и извън София, в търсене на локации в утвърдените шопинг центрове и по главните улици.