Пандемията донесе трайни промени в начина, по който работим. Все по-често това ще се случва от вкъщи, например. Офисът обаче няма да изчезне напълно, но ще се промени.
Проучване на Cushman & Wakefield Forton в България показва, че към началото на октомври (още преди драстичния ръст на заразените) едва една трета от служителите в големите IT и BPO компании са се завърнали в офисите. Засега това не се отразява твърде силно на пазара в столицата, като към този момент свободните площи са около 11%. Това се дължи на дългосрочните договори, които компаниите са подписали. "В тях са записани неустойки до края на периода, тоест излизане от подобен тип договори е трудно и на висока цена", казва Лашова пред Money.bg по Bulgaria ON AIR.
"От друга страна компаниите, на които в момента изтичат договорите, подновяват, но при по-ниска квадратура", казва още тя. И дава пример: ако преди Covid-19 една компания е търсила 1 000 кв. м., сега тя търси 700. "Дългосрочно тази тенденция ще се отрази на пазара и на незаетите площи", посочва Лашова. Отчасти тя вече се забелязва и до края на септември т.г., като от компанията отчитат 30% спад на отдадените площи, което не би трябвало да ни изненадва предвид несигурността около пандемията.
Но как ще изглежда офисът в бъдеще?
Докато едни смело прогнозират, че концепцията за офиса ще остане в миналото, други изобщо не са съгласни. Според Лашова в дългосрочен план се очаква да работим в комбинация от home office, офис и може би co-working space.
"Дългосрочно работейки от вкъщи, голяма част от компаниите започват да изпитват затруднения от гледна точка на он-бординг (приобщаването) на нови служители, създаване на корпоративна култура, създаване на екипи, продуктивност и производителност", посочва Лашова. Офисите ще се променят, за да отразят новата реалност. "Офисът на бъдещето, според нашите партньори от Cushman, това е офис на две метра разстояние един от друг; с управление на човекопотока, така че хората да не се засичат, да нямат близък контакт", казва тя.
"Те искат да имат яснота кога ще върнат своите служители, какъв процент от служителите ще се върнат трайно в офисите преди да започнат една такава имплементация, защото тя изисква по-голяма квадратура на човек, което би означавало наемането на по-големи офис площи. Не мисля, че на този етап компаниите са готови на подобна инвестиция и разход", смята тя.
Лашова очаква постигането на баланс между текущите площи, с които компаниите разполагат - с разширена квадратура на човек и работно място и компенсация home office. Така компаниите ще запазят текущите си площи и ще балансират нуждата от допълнителни служители, които ще работят от вкъщи.
Някои компании, най-вече в IT сектора, вече правят първи стъпки към това, като въвеждат система, в рамките на която служителите трябва да правят резервация на бюро и компютър за дните, в които смятат да работят от офиса.
"Това води до една по-добра ефективност и използваемост на площите. От друга страна помага на работодателите да проследят процеса на работа на свои служители - как балансират home office с офис и да оптимизират съответно необходимостта от офис площи", посочва тя.
Стара мъдрост в бизнеса с имоти казва, че най-важна е локацията. Дали това остава така, ако все повече работим от вкъщи? "Да, разбира се, и бих казала дори до по-голяма степен", посочва Лашова. "Лесната достъпност до офисите сега също е ключова. Важно е служителите да могат лесно да стигнат до работнтото си място, по възможност без смяна на превозни средства", казва тя.