Американското Национално управление по аеронавтика и изследване на космическото прпостранство (НАСА) демонстрира новия експериментален самолет X-59 QueSST, който е в състояние да преодолее свръхзвуковата бариера, без да предизвиква голям шумов ефект. Това беше посочено в официално съобщение на НАСА (NASA).
Демонстрацията се проведе на теритоирята на завода на Lockheed Martin, Skunk Works в Палмдейл, щата Калифорния.
"Мантрата на Skunk Works за скорост, тишина и качество при полета придобива съвсем ново значение, тъй като ние възобновяавме надеждите за нова ера на тихо свръхзвуково пътуване, ставащо възможно чрез нашето сътрудничество с НАСА", коментира вицепрезидентът и генерален мениджър на Lockheed Martin, Джон Кларк.
В същото време заместник-администраторът на НАСА Пам Мелрой призна, че първоначално е имало силни съмнения относно ефективността на разработката. Проблемът е в това, че X-59 няма преден прозорец.На неговото място е монтирана наклонена метална конструкция, през която пилотът не вижда нищо пред себе си.
Този вид кострукция обаче прави възможно намаляването на силата на звуковия удар при преминаване на свръхзвуковата бариера. При това полотската кабина е монтирана малко по-ниско, отколкото в стандартните самолетни конструкции.
"Като летец-изпитател, когато за първи път видях дизайна на новия свръхзвуков самолет, у мен възникнаха някои въпроси относно него", казва Мелрой.
Обаче при посочените условия при управлението на самолета, на пилота може да помогне технологията за добавена реалност. В X-59 е вградено изобретението на НАСА, наречено eXternal Vision System (XVS) - система, състояща се от камера и екран, монтиран в самолетната кабина, който показва на пилота изглед пред самолета във вид на разширена реалност.
"Дори сред другите самолети X-Plane, X-59 е специален. Всеки самолет, обозначен като X-Plane, има конкретна цел - да тества нови технологии или аеродинамични концепции", казва от своя страна заместник-администраторът на НАСА Джим Фрий.
Мелрой отбелязва още, че в бъдеще свръхзвуковата бариера може да бъде преодоляна без затруднения и X-59 става "пример за революционна технология, която движи човечеството напред".
Първият тестов полет на свръхзвуковия самолет е планиран за края на пролетта или лятото на тази година.
Припомня се, че преди близо половин година Lockheed Martin обяви, че до 2027 г. ще създаде космически апарат, задвижван от двигател с ядрено гориво.Компанията заема позицията, че бъдещето на космонавтиката е в ядрените технологии.
Създаването на първия космически апарат с двигател с ядрено гориво, се планира да бъде реализирано в партньорство с НАСА и с Министерството на отбраната на САЩ.



USD
CHF
EUR
GBP