Органът за реформа на железниците в Румъния (ARF) информира, че страната е на път да придобие 12 електрически влака на Siemens, базирани на водородни горивни клетки. Стойността на придобиването е между 1,59 - 2,47 милиарда леи без ДДС (около 300 милиона евро), съобщава местната Economica.net.
Къде ще се движат водородните влакове?
12-те влака ще бъдат използвани за маршрути по неелектрифицираните линии Букурещ - Питещ, с удължаване до Пятра Олт - Крайова, Букурещ - летище Анри Коанда, Букурещ - Търговище, Букурещ - Питещ - Куртя де Арджеш.
Проектът се финансира чрез Националния план за възстановяване и устойчивост и от държавния бюджет, чрез Министерството на транспорта и инфраструктурата, в рамките на ежегодно одобрените за целта суми, съгласно одобрените съгласно закона програми за публични инвестиции. След отварянето на офертите, комисията ще започне оценката им, в съответствие с действащите законови разпоредби и изискванията на техническото задание.

Източник: iStock
Румъния и в предишни години се е опитвала да закупи водородни влакове. Предишните процедури бяха отменени поради липса на оферти или заради отказ в последния момент. Както Money.bg писа миналата година Букурещ реши да преразпредели финансиране в радмер на €360 милиона по програмата Resilience Facility (PNRR), която беше определена за закупуването на влакове, задвижвани с водород.
Вместо това, парите бяха пренасочени за изграждането на магистрали, съобщи румънският премиер Марсел Чолаку, цитиран от Economedia.ro.
Степента на електрификация на румънската железопътна мрежа е само 20% - най-ниската в Европейския съюз, с изключение на балтийските държави.