Според европейските регламенти ако летите в рамките на ЕС, Норвегия или Ирландия и полетът ви закъснее повече от 3 часа, имате право да поискате обезщетение от авиокомпанията. Или поне това гласеше разпоредбата досега...
Какво се променя?
Министрите на транспорта от страните от ЕС разглеждат промени в изискванията за обезщетение на пътници при закъснение и отмяна на полети. При близки разстояния под 3500 км забавянето ще трябва да е повече от 4 часа, а при по-големи - поне 6.
Обезщетенията при близките полети ще се увеличи от 250 на 300 евро, за сметка на тези при дългите, които стават с 100 евро по-малко (500 евро). Превозвачите нямат право да отказват да изплатят сумата, ако не са предприели всички необходими мерки, дори при "извънредни обстоятелства".
Тези промени са резултат от искания на компаниите от бранша и най-вече на търговската организация Airlines for Europe, която представлява Ryanair, easyJet, Lufthansa и други. Въпреки промените, те апелират да им бъдат отпуснати повече часове, с което ще се спасят 70% от отменените полети. Именно тези конфликтни точки са забавили приемането на новите разпоредби с 12 години.
Повече права за потребителите
Макар промените да изглеждат в ущърб на потребителите, някои от тях увеличават правата им. Пример за това е обезщетението при отмяна на полет, като компаниите трябва да предупредят пътуващите 14 дни преди датата.
При необходимост превозвачите ще бъдат длъжни да осигурят алтернативни начини на придвижване в рамките на 3 часа, включително чрез техен конкурент или други видове транспорт. Неспазването на разпоредбата ще задължи самолетния превозвач да възстанови до 400% от първоначалната цена на билета.
"Правото на помощ" (осигуряване на храна, вода и подслон) при дълъг престой също ще е ясно регламентирано.
Вече няма да бъде толериран и отказът да бъде качен пътник, който е закупил двупосочен билет, но използва само обратния полет. Това е често срещана практика в случаите, когато стойността на двата полета е по-малка от еднопосочния.
Макар Съветът на ЕС да е одобрил новия регламент, той трябва да бъде гласуван и от Парламента, за да влезе в сила. На този етап не се очаква допълнителните искания на търговската организация да бъдат изпълнени.