Carro е онлайн пазар за автомобили в Югоизточна Азия, който улеснява сделките с автомобили, като използва технология за изкуствен интелект.

Компанията е основана през през 2015 г. от Арън Тан и неговите приятели от колежа Адитя Лесмана и Келвин Ченг. Компанията е със статут на еднорог за 1 милиард долара, след като си осигури финансиране от 360 милиона долара по-рано през годината.

Днес компанията Carro се конкурира с големи имена като малайзийския Carsome и германския Carmudi, в индустрия на стойност 50 милиарда долара.

Тан е роден в Сингапур. Още от малък той открива път в предприемачеството. Когато е само на 13 години той печели от създаване и продажба на уебсайтове. По-късно заминава да работи в САЩ и вижда възможност да създаде бизнес в сферата на търговията с автомобили и не се колебае да започне.

Докато вторичният пазар на автомобили в САЩ процъфтява, не може да се каже, че в Югоизточна Азия е същото. Тан се заема със задачата да промени това.Той се връща в Сингапур през 2015 г. и заедно с двама свои състуденти създава алгоритъм, който ще работи в тази посока.

Как трима приятели превърнаха провала на цяла индустрия в бизнес за милиони

Как трима приятели превърнаха провала на цяла индустрия в бизнес за милиони

Съдружниците загърбват стабилните си кариери, за да започнат революционизират доставките в Югоизточна Азия

Съоснователите на компанията концентрират работата си в регион, в който чувствителните към цената потребители все повече избират модели втора употреба.

"Разширяването на средната класа и ниското ниво на собственост на автомобили в Югоизточна Азия са сред основните фактори, стимулиращи продажбите на нови автомобили, и в крайна сметка това се превърна и в оживен пазар и на употребявани автомобили", казват експерти от сектора пред CNBC.

Carro умело се възползва от това търсене, като през следващите години разширява онлайн предлагането за физически лица и търговци на едро в Индонезия, Тайланд и Малайзия. Междувременно компанията добавя финансови услуги като заеми, застраховки и други.

До 2019 г. компанията стартира първата услуга за абонамент за автомобили в Сингапур, позволяваща на потребителите да наемат превозно средство срещу месечна такса.. "Това, което ни подтикна да създадем подобна услуга е беше променящото се поведение на потребителите на автомобилния пазар, които вече искат гъвкавост. И по-важното е, че те всъщност искат да изпробват нови автомобили", каза Тан.

За съжаление година по-късно настъпва пандемията. За Тан и компанията му обаче това не се оказва фатално, а напротив - нова възможност за него и неговия екип.

Повишените нива на хигиена и загриженост за личната безопасност предизвикват ново търсене на възможности за личен транспорт. При затворени държавни граници и глобален недостиг на микрочипове, ограничаващ производството на автомобили, продажбите на употребявани автомобили се увеличават, цените също.

Двамата приятели, основали компанията си с $25 000 през 2007-а, които станаха милиардери

Двамата приятели, основали компанията си с $25 000 през 2007-а, които станаха милиардери

Само за седмица те успяха да влязат в престижния клуб на милиардерите след дебюта на компанията им на борсата

"Covid определено помогна за ускоряване на цялата ни дигитализация на вътрешния пазар", каза Тан.

Сред различните инициативи, стартирани от компанията, са безконтактната концепция "Showroom Anywhere", която позволява на потенциалните купувачи да разглеждат и тестват автомобили без да имат взаимодействие със служители. Те получават достъп до автомобила на обществен паркинг, като използват безконтактно въвеждане на QR код.

Към март 2021 г. Carro регистрира приходи от 300 милиона долара - 2,5 пъти повече на годишна база. Този растеж обаче идва на фона на натиск върху автомобилната индустрия.

Транспортът представлява почти една четвърт (24%) от производството на въглеродните емисии в света.

Carro смята, че играе важна роля в прехода към по-екологично бъдеще. "Нашата работа е да дадем възможност за рециклиране или повторно използване на превозните средства в най-кратък период от време", споделя възгледите си собственикът на компанията.